دوره 14، شماره 14 - ( ويژه‌نامه دوم 1393 )                   جلد 14 شماره 14 صفحات 88-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (5718 مشاهده)
قطعات انحنادار جدارنازک در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله صنایع هوایی بطور گسترده به کار می‌روند. بطور خاص در ساخت اجزاء مختلف پره روتور بالگرد از تعداد قابل توجهی از این قطعات استفاده می‌گردد. با گسترش روزافزون کاربرد مکانیک شکست جهت تخمین عمر باقی‌مانده سازه‌ها لازم است که خواص مکانیک شکست این قطعات تعیین شود. به علت ضخامت پایین و انحناء موجود در این اجزاء، استفاده از روش‌های استاندارد آزمایش مکانیک شکست برای آن‌ها میسر نمی‌باشد. بنابراین نیاز به ابداع و توسعه روش‌های جدید آزمایش در این قطعات احساس می‌گردد. تلاش‌های گسترده‌ای از سوی محققین مختلف بمنظور غلبه بر این مشکل انجام شده است که منجر به پیدایش تئوری شکست ورق‌های انحنادار، توسعه و طراحی روش‌های جدید برای آزمایش شکست نمونه‌های غیر استاندارد و تکمیل روش‌های تجربی مرسوم مانند روش آزمایش انفجاری گردیده ‌است. در مقاله مروری حاضر، ابتدا تئوری ورق‌های انحنادار بمنظور مرتبط ساختن رفتار نمونه‌های انحنادار با نمونه‌های تخت بیان گردیده و بر اساس آن، روش متداول آزمایش انفجاری (BT) که برای آزمایش شکست قطعات انحنادار بسته بکار می‌رود، معرفی می‌شود. سپس مروری بر روش‌های جدید آزمایش با استفاده از نمونه‌های غیراستاندارد شامل آزمایش نمونه فشرده کششی خمیده (CCT)، کشش بارگذاری پینی (PLT)، خمش سه‌نقطه (TPB)، کشش نمونه حلقوی با دو شیار لبه‌ای(DENT)، آزمایش قالب داخلی مخروطی (ICM) و آزمایش نمونه ایکس‌شکل انجام شده و در پایان نیز مقایسه‌ای بین روش‌های مذکور صورت می‌گیرد.
متن کامل [PDF 721 kb]   (10380 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات مروری | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست|سازه های هوا-فضا
دریافت: 1393/3/28 | پذیرش: 1393/5/13 | انتشار: 1393/7/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.