دوره 19، شماره 8 - ( مرداد 1398 )                   جلد 19 شماره 8 صفحات 2077-2067 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران ، bijan_mohammadi@iust.ac.ir
چکیده:   (4998 مشاهده)
طراحی بهینه چندلایه‌های حاوی گشودگی تحت فشار به‌منظور دست‌یابی به بیشترین مقاومت کمانشی در مقایسه با وزن سازه امری بسیار ضروری، خصوصاً در سازه‌های هوایی است. در این پژوهش رفتار کمانش و پس‌کمانش ورق چندلایه‌های کامپوزیتی با لایه‌چینی متعامد متقارن شامل گشودگی با قطرهای مختلف به‌صورت تجربی، نیمه‌تحلیلی و عددی بررسی شده است. برای بررسی نیمه-تحلیلی کمانش ورق کامپوزیتی دارای گشودگی داخلی، یک روش نیمه انرژی نوار محدود توسعه داده شده است. جهت بررسی عددی نیز از روش اجزاء محدود استفاده شده است. پارامترهای مادی لازم برای مدل‌سازی از آزمایشات استاندارد به دست آمده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش جاری نشان می‌دهند که ابعاد گشودگی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان سفتی صفحه ندارد ولی میزان بار کمانش با افزایش اندازه گشودگی کاهش چشمگیری می‌یابد. همچنین با افزایش تعداد لایه‌ها هم میزان سفتی و هم میزان بار کمانش افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. در مقایسه بین دو پارامتر یاد شده، مشاهده می‌شود که تاثیر افزایش تعداد لایه‌ها در مقایسه با قطر سوراخ تاثیر بیشتری بر بار کمانش دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، مطابقت مناسبی بین نتایج رفتار کمانشی حاصل از روش‌های نیمه‌تحلیلی و اجزا محدود با نتایج تجربی وجود دارد.
متن کامل [PDF 1102 kb]   (2144 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مواد مرکب
دریافت: 1397/5/1 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار: 1398/5/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.