دوره 19، شماره 6 - ( خرداد 1398 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 1354-1347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، shahrokh.shams@ut.ac.ir
2- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (7643 مشاهده)

در این پژوهش معادلات آیروالاستیسیته ایرفویل چرخان به‌کمک آیرودینامیک لووی استخراج شده است. بدین منظور دستگاه‌های مختصات متصل به ایرفویل و دستگاه مختصات مرجع متصل به هاب را تعریف می‌کنیم. سرعت وزش باد و سرعت دورانی ایرفویل را به‌صورت برداری در این دستگاه‌های مختصات به‌ دست می‌آوریم. بدین ترتیب معادلات انرژی جنبشی و پتانسیل با فرض سختی و میرایی خطی با روش همیلتونین به دست می‌آیند. برای درنظرگرفتن دنباله مارپیچ پشت ایرفویل چرخان، آیرودینامیک ناپایای لووی را با معادلات سازه کوپل کرده و معادلات آیروالاستیسیته ایرفویل چرخان را به دست می‌آوریم. معادله آیروالاستیسیته حاصل با روش PK تحلیل پایداری شده و سرعت فلاتر تعیین می‌شود. با مقایسه نتایج پایداری با مرجع، صحت روش استخراج سیستم معادلات بررسی شده است. همچنین به‌منظور تعویق فلاتر، کنترل PID بر سیستم معادلات آیروالاستیسیته اعمال شده است. زاویه گام را ورودی کنترل در نظر می‌گیریم. با تعریف خواسته‌های مطلوب طراحی شامل خطا و زمان کنترل، کنترلر PID طراحی و اعمال شده است. نتایج نشان می‌دهد که پاسخ پله واحد زاویه گام زیر- میرا است و خروجی به‌خوبی ورودی را دنبال می‌کند. به‌علاوه، رد اغتشاش با درنظرگرفتن با محدودسازی بهره‌ورودی به خروجی با کنترلر تعریف‌شده، برای قبل و بعد از سرعت فلاتر بررسی شده است.
 

متن کامل [PDF 1232 kb]   (2611 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آیرودینامیک
دریافت: 1397/6/7 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1398/3/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.