دوره 19، شماره 9 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 9 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soroush M, MalekzadehFard K, Sharavi M. Experimental measurement of parameters for high velocity impact simulation on composite plate based on PDM and CZM. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (9)
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-24632-fa.html
سروش میثم، ملک زاده فرد کرامت، شهروی مرتضی. استخراج تجربی پارامترهای شبیه سازی ضربه سرعت بالا بر صفحه کامپوزیتی به روش تخریب پیش رونده و مدل ناحیه چسبنده. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (9)

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-24632-fa.html


1- گروه سازه های هوایی، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2- گروه سازه های هوایی، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران ، shahravi@mut.ac.ir
چکیده:   (53 مشاهده)
پژوهش حاضر آغاز و گسترش خسارت درون و برون لایه­ای در صفحه چند لایه کامپوزیتی کولار-اپوکسی در معرض ضربه سرعت بالا با استفاده از یک مدل اجزای محدود را ارائه می دهد. خسارت در لایه­های کامپوزیت به روش تخریب پیش رونده و تورق بین لایه­ها با استفاده از مدل ناحیه چسبنده تعریف شده است. آغاز خسارت درون لایه­ا­ی با استفاده از معیار هاشین و آغاز تورق بین لایه­ها با استفاده از تئوری کشش-جدایش پیش بینی شده و گسترش خسارت­های درون و برون لایه­ای بوسیله کاهش سفتی بر پایه انرژی چقرمگی شکست موجود در نرم افزار آباکوس انجام شده است. در این تحقیق، پارامترهای مورد نیاز مدل­ اجزای محدود از قبیل انرژی چقرمگی شکست بصورت تجربی و با استفاده از آزمایش‌هایی مانند کشش فشرده و تیر یکسر گیردار دوتایی استخراج شده است. اعتبار سنجی مدل اجزای محدود نیز با استفاده از مقایسه سرعت ضربه زننده پس از برخورد در آزمایش تجربی ضربه با انرژی 160 ژول و شبیه سازی عددی انجام شده است. با مشاهده درصد تفاوت پایین بین نتایج آزمایش ضربه با شبیه سازی عددی نتیجه گرفته شد که خواص مورد نیاز شبیه سازی به درستی استخراج شده و معتبر می­باشد. در تحقیق حاضر یک مدل معتبر، دقیق و کم هزینه اجزای محدود با در نظر گرفتن خسارت و نفوذ ضربه زننده برای یک کامپوزیت چندلایه تحت ضربه سرعت بالا را ارائه کرده که پارامترهای مورد نیاز آن را می­توان بصورت تجربی استخراج کرد. 
     

دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول