دوره 16، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 82-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان
2- کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه یزد
3- دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد
4- دانشیار معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان
5- دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه کاشان
چکیده:   (4942 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر پارمترهایی مانند نصب زبری‌پیش‌انداز، سرعت جریان آزاد، هندسه دماغه‌ی مدل (دماغه سابوف و دماغه استاندارد) و قرار گرفتن مدل در زوایای پیچ و یاو بر روی مقدار ضریب پسا صورت گرفته است. همچنین اثر هندسه پایه‌ی نگهدارنده‌ی مدل متقارن محوری در تونل باد بر ساختار جریان دنباله‌ی مدل و ضریب پسا در زوایای حمله صفر و 10 درجه مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب فاصله‌ی داده برداری مناسب برای محاسبه ضریب پسا با در نظر گرفتن اثرات آشفتگی در یک بعد از دیگر مواردی است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. داده ‌برداری‌ها به وسیله یک جریان سنج سیم داغ یک بعدی و در تونل باد دانشگاه یزد صورت گرفته است. مطابق محاسبات صورت گرفته نصب زبری‌پیش‌انداز در تمامی موارد باعث افزایش ضریب پسا گردید. همچنین با افزایش سرعت جریان آزاد ضریب پسا کاهش یافت. قرار گرفتن مدل در زوایای حمله پیچ و یاو باعث افزایش ضریب پسا گردید. از میان دو دماغه مورد بررسی با هندسه‌های متفاوت، دماغه SUBBOF به عنوان دماغه‌ی مناسب انتخاب گردید.پایه‌ نگهدارنده نوع NACA 0012-64 به عنوان مناسب ترین پایه‌ نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله صفر درجه و پایه‌ نگهدارنده نوع میله‌ای، به عنوان بهترین پایه‌ نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله 10 درجه انتخاب گردید.
متن کامل [PDF 1115 kb]   (5828 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک سیالات و انتقال حرارت تجربی
دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1395/3/22 | انتشار: 1395/4/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.