دوره 17، شماره 8 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 433-443 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharib S, Hassanzadeh H. Investigation the effect of humidification inlet gases on the dynamic response of a PEM fuel cell stack. IQBQ. 2017; 17 (8) :433-443
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2611-fa.html
قریب شریف، حسن زاده حسن. بررسی اثر رطوبت زنی گازهای ورودی بر پاسخ دینامیکی یک توده پیل سوختی پلیمری. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (8) :433-443

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2611-fa.html


1- کارشناسی ارشد، دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران
2- عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند
چکیده:   (859 مشاهده)
برای بدست آوردن پاسخ واقعی یک سیستم پیل سوختی پلیمری به تغییرات بار، مدلسازی دینامیکی لازم است چرا که مدلسازی استاتیکی مستقل از زمان بوده و عملکرد سیستم را فقط در یک یا چند نقطه نشان می‌دهد. در تحقیق حاضر عملکرد دینامیکی توده یک سیستم پیل سوختی پلیمری در محیط سیمولینک متلب مدلسازی و توسط داده‌های موجود در مقالات اعتبار سنجی شده است. مدلسازی در دو بخش انجام شده است؛ در بخش اول گازهای ورودی به توده پیل سوختی بصورت خشک و در بخش دوم گازهای ورودی به توده پیل سوختی رطوبت زنی می‌شوند. به منظور بررسی پاسخ دینامیکی توده پیل سوختی به تغییرات سریع جریان، جریان الکتریکی متغیری بصورت پله به سیستم وارد شده و اثر این تغییر بار بر ولتاژ خروجی، میزان مصرف واکنشگرها، دما و فشار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بخش اول نشان می‌دهد که پاسخ سیستم به تغییرات جریان الکتریکی با تأخیر زمانی همراه است و هرچقدر مقدار جریان الکتریکی بیشتر شود تغییرات دمای بدنه پیل سوختی، میزان مصرف واکنشگرها و میزان گازهای ورودی به کانال‌های آند و کاتد بیشتر می‌شوند. دمای کانال‌های آند، کاتد و بدنه پیل سوختی(سطح خارجی) با یکدیگر متفاوتند و با افزایش توان توده تفاوت آن‌ها بیشتر می‌شوند. نتایج قسمت دوم نشان می‌دهد که با افزایش رطوبت نسبی گازهای ورودی، افت ولتاژ اهمی در غشا کاهش و به تبع آن تلفات حرارتی توده و در نتیجه دمای بدنه پیل سوختی کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1417 kb]   (884 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code