دوره 19، شماره 5 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 1295-1283 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران ، shamekhi@kntu.ac.ir
چکیده:   (2882 مشاهده)
در این مقاله روشی بهبودیافته بلادرنگ و با دقت بالا در مدل‌سازی کنترل‌محور موتورهای احتراق داخلی، به نام نورو ام‌وی‌ام ارایه می‌شود. این مدل، ترکیبی از مدل‌های مقدار میانگین و شبکه‌های عصبی بوده و قادر است بر نواقص هر دو روش فایق آید. به بیان دیگر، با بهره‌گیری از مزایای هر دو روش این توسعه جعبه خاکستری دارای قابلیت اعتمادی بالاتر از یک شبکه عصبی جعبه سیاهِ صرف و همچنین دقتی بالاتر از روابط ریاضی (تقریباً) جعبه سفید مدل‌های مقدار میانگین خواهد بود. با بهبود این روش در مقاله حاضر مدل حاصله برای طراحی کنترلر مناسب خواهد بود. به‌واسطه استفاده از روش‌های پیشرفته‌تر طراحی (مانند ساختارهای گروهی، تقسیم‌بندی بهبودیافته و به‌خصوص ساده‌سازی وظیفه شبکه‌ها) شبکه‌های عصبی بادقت بالا و رگرسیون‌های شبه‌خطی حاصل می‌شود. چنانچه ملاحظه خواهد شد، مدل نهایی به‌دقت براساس داده‌های آزمایشگاهی- نرم‌افزاری صحه‌گذاری شده و قادر است خروجی‌های حالت ماندگار و گذرای موتور (مانند آلاینده‌های خروجی، فشار منیفولد، وقوع ضربه و دور موتور) را با دقت بالا و به صورت بلادرنگ پیش‌بینی کند. در پایان تاثیر ورودی‌های کنترلی موتور بر آلاینده‌ها و مصرف سوخت مورد مطالعه قرار می‌گیرد. موتور مورد بررسی در این پروهش، یک موتور بنزینی با پاشش راهگاهی است
متن کامل [PDF 711 kb]   (2234 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: موتور احتراق داخلی
دریافت: 1397/8/3 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار: 1398/2/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.