دوره 17، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 29-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzaneh Gord M, Jannatabadi M. Double acting expansion engine simulation performance based on control valve type and gas composition. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (2) :29-40
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2685-fa.html
فرزانه گرد محمود، جنت آبادی محسن. شبیه سازی کارکرد موتور انبساطی دو طرفه با توجه به نوع شیر کنترلی و ترکیب گاز. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (2) :29-40

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2685-fa.html


1- دانشگاه صنعتی شاهرود-دانشکده مکانیک
2- دانشجوی دکترا، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
چکیده:   (1735 مشاهده)
جایگزینی شیرهای انبساطی مورد استفاده در ایستگاههای تقلیل فشار گاز توسط موتور انبساطی، جهت بازیافت انرژی هدر رفته به منظور تولید برق هدف اصلی از انجام این تحقیق می‌باشد. در موتورهای انبساطی از دریچه‌هایی برای ورود و خروج گاز استفاده شده است. هندسه شیر کنترلی قرار گرفته بر روی این دریچه‌ها بیشترین تاثیر را در عملکرد این موتورها دارد. در این تحقیق برای اولین بار شبیه‌سازی و بهینه‌سازی زمان مناسب باز و بسته شدن این دریچه‌ها با توجه به هندسه دو نوع شیر پیستونی و سیلندری به منظور حداکثر کردن راندمان اگزرژی صورت گرفته که از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی این زمان بندی استفاده شده است. شبیه‌سازی با توجه به ترکیبات گازی ایستگاههای مختلف صورت گرفته که برای محاسبه خواص ترمودینامیکی گاز طبیعی از استاندارد AGA8 استفاده شده است. عدم برگشت جریان در دریچه‌ها به عنوان قید مورد نظر جهت بهینه‌سازی مورد نظر قرار گرفته است. نتایج نشان داد که در شیر پیستونی اتلاف اگزرژی در زمان تخلیه و در شیر سیلندری در فرآیند ورود گاز به مراتب بیشتر از منابع دیگر در اتلاف اگزرژی سهیم می‌باشد. بطور کلی موتور با شیر سیلندری نسبت به موتور با شیر پیستونی از عملکرد بهتری برخوردار است. در نهایت تغییر فشار خط تغذیه ایستگاه نیز نشان داد که در فشار 30 بار امکان استفاده از موتور با شیر سیلندری وجود ندارد، زیرا موتور قادر به تولید توانی نخواهد بود.
متن کامل [PDF 1278 kb]   (2279 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ترمودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA