دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 46-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6003 مشاهده)
در چند سال اخیر موضوع آتشسوزی در تونل های بین شهری به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ایمنی در برابر آتش¬سوزی در حال حاضر به عنوان یکی از موضوعات مهم در طراحی تونل¬ها تبدیل شده است. به همین علت بسیاری از تونل¬ها به سیستم¬های تهویه طولی برای کنترل دود در صورت آتش¬سوزی مجهز هستند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار منبع باز FDS آتش‌سوزی در یک تونل شبیه‌سازی شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پارامترهای هندسی روی سرعت بحرانی می باشد. برای مطالعه تأثیر پارامترهای هندسی، تأثیر شیب تونل و انسداد تونل، در اثر حضور خود روها در تونل، مورد بررسی قرار گرفته است. در کار حاضر سعی شده است تا تأثیر شیب¬های مثبت و منفی تونل روی رفتار دود و سرعت بحرانی در شرایطی که در تونل آتش¬سوزی رخ می¬دهد، مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی تأثیر شیب تونل، با انتخاب پنج شیب، رفتار دود مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که در شیب¬های مثبت، ستون دود به سمت خروجی تونل و در شیب-های منفی، ستون دود به سمت ورودی تونل منحرف می¬شود. همچنین، مشاهده شد که با افزایش شیب تونل از شیب¬های منفی به مثبت، سرعت بحرانی به صورت خطی کاهش می‌یابد. بررسی انسداد توسط وسیله نقلیه نشان داد که با افزایش درصد انسداد، سرعت بحرانی کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 996 kb]   (6269 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: احتراق|تأسیسات و تهویه مطبوع
دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/1/16 | انتشار: 1393/7/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.