دوره 16، شماره 6 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 226-236 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah M R, Farrokh M, Irani S. The effect of laminate layers and follower force on optimum flutter speed of composite wing. Modares Mechanical Engineering. 2016; 16 (6) :226-236
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2838-fa.html
فلاح محمد رضا، فرخ مجتبی، ایرانی سعید. بررسی تاثیر لایه چینی و نیروی پیشران بر سرعت فلاتر بهینه بال کامپوزیتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (6) :226-236

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2838-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی هوافضا
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی هوافضا
3- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی هوافضا
چکیده:   (1887 مشاهده)
در این مقاله سرعت ناپایداری آیروالاستیک بال کامپوزیتی توسط الگوریتم ژنتیک نسبت به زاویه قرارگیری الیاف برای تعداد لایه‌ها و نیروی پیشران مختلف بهینه شده است. بال هواپیما به صورت یک تیر دارای دو درجه آزادی و یک سر گیردار به همراه نیروی پیشران تعقیب کننده و جرم موتور مدل شده است. برای مدلسازی بال کامپوزیتی از تئوری لایه‌ای و مدلسازی آیرودینامیکی از تئوری جریان ناپایا با فرض جریان مادون صوت و تراکم ناپذیر در حوزه‌ی زمان استفاده شده است. معادلات حاکم بر حرکت بال با استفاده از روابط لاگرانژ و در نظر گرفتن مد‌های فرضی استخراج گردیده‌اند. سرعت فلاتر خطی نیز با توجه به روش مقدار ویژه محاسبه گردیده است. فرآیند محاسبه سرعت فلاتر به صورت کد نرم‌افزاری تهیه شده است که این کد با توجه به تعداد لایه‌ها، زاویه الیاف در هر لایه، جرم موتور، و نیروی پیشران قادر به محاسبه سرعت فلاتر می‌باشد. برای هر حالت که در آن تعداد لایه‌ها، جرم موتور، و نیروی پیشران مشخص می‌باشد، بهینه سازی با تغییر زاویه الیاف توسط الگوریتم ژنتیک انجام شده و سرعت فلاتر بهینه برای آن مشخص شده است. در نهایت نیز تاثیر تعداد لایه‌ها، جرم موتور، و نیروی پیشران بر سرعت فلاتر بهینه بررسی شده است.
متن کامل [PDF 661 kb]   (1799 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code