دوره 20، شماره 2 - ( بهمن 1398 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 402-391 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghayari J, Safarpour P, Rahi A, Bab S. Vibration Amplitude Reduction of the Disk-Blade System Using the Energy Absorbers Mounted on the Disk. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (2) :391-402
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-30988-fa.html
آقایاری جعفر، صفرپور پدرام، رهی عباس، باب سعید. کاهش دامنه ارتعاشات سیستم دیسک- پره با استفاده از جاذب انرژی نصب‌شده روی دیسک. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 20 (2) :391-402

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-30988-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، p_safarpour@sbu.ac.ir
3- گروه تجهیزات دوار مکانیکی، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران
چکیده:   (3626 مشاهده)
در این مقاله کاربرد جاذب خطی ارتعاشی غیرفعال در کاهش غیرمستقیم ارتعاشات پره با نصب آن روی دیسک سیستم دیسک- پره بررسی می شود. جاذب از طریق کوپلینگ سازه‌ای دیسک با پره، انرژی ارتعاشی پره را دریافت و توسط میراگر خطی خود تلف می‌کند. به واسطه تقارن سیکلی سیستم، طی تبدیل سیکلیک از مختصات فیزیکی به مودال، تعداد درجات آزادی مورد نیاز برای تحلیل به تعداد موجود در یک سکتور کاهش می‌یابد. برای مطالعه تحلیلی، از مدل کاهش مرتبه یافته در محدوده فرکانسی مطالعه سیستم استفاده می‌شود. فرکانس‌های طبیعی و پاسخ اجباری سیستم با حل معادله مشخصه و معادلات ماتریسی سیستم به دست می‌آید.
دیسک- پره توربین بخاری نمونه، شامل ۲۵۹پره است که در ۳۷ مجموعه ۷تایی دور دیسک نصب شده‌اند. پره‌های هر مجموعه با شراد نوک پره به هم متصل هستند. از تحلیل المان محدود مدل سیکلیک در دور rpm۳۰۰۰ برای استخراج مودهای طبیعی و ترسیم دیاگرام فرکانسی استفاده می‌شود. برای مودهای اول و دوم مدل کاهش مرتبه یافته دو درجه آزادی شناسایی می‌شود. امکان رزونانس در ناحیه پس‌زنی فرکانسی دو مود در قطر ساکن سوم، به واسطه نزدیکی به خط تحریک وجود دارد لذا به تعداد مجموعه‌های پره، جاذب خطی انرژی روی دیسک نصب می‌شود. با استفاده از روابط دن هارتوگ پارامترهای بهینه اولیه برای مود اول و دوم تعیین شد که تا حدودی توانستند ارتعاشات سیستم را کاهش دهند و از پارامترهای آنها در بهینه‌سازی بعدی استفاده شد. با بهینه‏سازی، محدوده و میزان کاهش ارتعاشات نسبت به حالت‏های معیار دن‌هارتوگ به خصوص در مود دوم بهتر شده است.
متن کامل [PDF 1351 kb]   (1636 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1398/11/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.