دوره 19، شماره 8 - ( مرداد 1398 )                   جلد 19 شماره 8 صفحات 2011-2001 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران ، hnaseh@ari.ac.ir
2- گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه مهندسی صنایع شیمیایی، دانشگاه فنی حرفه‌ای، اهواز، ایران
چکیده:   (3358 مشاهده)
هدف از ارائه مقاله، تبیین روش مدل‌سازی و شبیه‌سازی تاثیرات استارت سامانه پیشرانش ماهواره یا فضاپیما بر تلاطم (تکانه) سوخت درون مخزن با استفاده از مدل پاندولی در شرایط جاذبه ناچیز است. به عبارت دیگر، هدف اصلی در این مقاله مطالعه خاص تلاطم سوخت و گاز فشارگذاری (نسبت به یکدیگر)، صرف نظر از نقش سامانه مدیریت پیشرانش در مخزن سوخت است. برای این منظور حرکت تلاطم‌های سوخت درون مخزن در نرم‌افزار دینامیک سیالات فلوئنت براساس مدل پاندولی، ایجاد شده است. بر این اساس، روندنمای مطالعه بدین صورت است که ابتدا ورودی‌های روندنمای (تحریک ورودی به مخزن، حجم سوخت و گاز بالشتک، بارگذاری‌ها و مشخصات ابعادی و غیره) تعیین و سپس مخزن مدل‌سازی و طراحی می‌شود و در نهایت شبیه‌سازی تلاطم سوخت درون مخزن در شرایط جاذبه ناچیز صورت می‌پذیرد. خروجی مدل‌سازی و شبیه‌سازی تلاطم سوخت که شامل نرخ میرایی تلاطم و تعیین مقدار آن در لحظه ۲۰ثانیه از شبیه‌سازی، کانتور تغییرات سرعت، کانتور جهت سرعت در مخزن و همچنین کانتور موقعیت سوخت و گاز نسبت به یکدیگر در لحظات ۲/۰، ۴/۰ و یک‌ثانیه است. دقت نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از نتایج آزمایشگاهی نمونه مشابه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 2491 kb]   (2392 دریافت)    
موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/11/6 | انتشار: 1398/5/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.