دوره 16، شماره 7 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 308-316 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaherdeh K, Alizadeh A, Zoghi M. Simulation of combined steam and organic rankine cycle from energy and exergoeconomic point of view with exhaust gas source. IQBQ. 2016; 16 (7) :308-316
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3429-fa.html
جواهرده کورش، علیزاده اعظم، ذوقی محمد. شبیه‌سازی سیکل ترکیبی رانکین بخار و آلی از منظر انرژی و اگزرژی- اقتصادی با محرک گازهای اتلافی. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (7) :308-316

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3429-fa.html


1- دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مکانیک- دانشکده فنی- دانشگاه گیلان
2- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
چکیده:   (1630 مشاهده)
در این تحقیق، ابتدا سیکل ترکیبی رانکین بخار و رانکین آلی، با بازیافت گازهای اتلافی دما بالا، از منظر انرژی و اگزرژی- اقتصادی شبیه‌سازی گردیده است. پیکره‌بندی سیکل ترکیبی به این صورت است که گاز اتلافی دما بالا، ابتدا به عنوان محرک اواپراتور سیکل بخار عمل کرده و گاز اتلافی کاهش دما یافته خروجی از اواپراتور سیکل بخار، به عنوان محرک دما پایین اواپراتور سیکل آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس تاثیر تغییر پارامترهای مختلف مانند دمای اواپراتور و کندانسور سیکل بخار و اختلاف دمای پینچ، بر روی مقادیر کار خروجی، بازگشت ناپذیری کلی، بازده انرژی، بازده اگزرژی و متغیرهای اگزرژی- اقتصادی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که در حالت پایه، بازده انرژی و اگزرژی سیکل ترکیبی به ترتیب 0.2782 و 0.5279 بوده و مقدار کار خروجی و بازگشت ناپذیری کلی نیز به ترتیب71401 کیلووات و43616 کیلووات می‌باشند. فاکتور اگزرژی- اقتصادی کلی برای سیکل ترکیبی نیز، 12.47 درصد است که نشان دهنده بالا بودن مقدار تخریب اگزرژی در اجزا بوده، بطوریکه بالا بردن قیمت ابتدایی در اجزای مختلف به منظور بهبود عملکرد سیستم توصیه می‌گردد. اواپراتور، توربین و کندانسور سیکل بخار، اجزایی هستند که باید از منظر اگزرژی-اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند، به دلیل اینکه بالاترین مقدار مربوط به مجموع نرخ هزینه ابتدایی و هزینه تخریب اگزرژی را دارا می‌باشند..
متن کامل [PDF 576 kb]   (2468 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ترمودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code