دوره 18، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 413-422 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rohani S, Mohammadi A, Ziabasharhagh M. Analysis of block and cylinder head separate cooling system. IQBQ. 2018; 18 (1) :413-422
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3599-fa.html
روحانی سعید، محمدی آرش، ضیاء بشرحق مسعود. تحلیل سیستم خنک کاری جداگانه بلوک و سرسیلندر. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (1) :413-422

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3599-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه خواجه نصیرطوسی
2- استادیار دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران
3- دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
چکیده:   (558 مشاهده)
کاهش مدت زمان گرم شدن موتور احتراق داخلی، باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود. داغ ترین نقاط موتور نزدیکی سوپاپ دود و بین سیلندرها قرار دارد. در حالی که ورودی مایع خنک کننده از طریق بلوک می باشد که در دمای پایین تری نسبت به سرسیلندر قرار دارد. در نتیجه خنک‌کاری بلوک بیش از مقدار لازم صورت می گیرد تا از دمای بیشینه در سرسیلندر اطمینان داشته باشیم. از سوی دیگر، کاهش دبی سیال خنک کنند، سبب افزایش دمای بلوک، کاهش میزان مصرف سوخت ویژه ترمزی و کاهش آلاینده‌های HC و CO شده و نیز از طرفی باعث افزایش دمای سرسیلندر شده که سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل افزایش میزان تولید NOX می گردد. یک روش برای حل این مشکل، خنک‌کاری جداگانه‌ی بلوک و سرسیلندر میباشد. در این روش مایع خنک‌کننده پس از خروج از پمپ به دو مسیر مجزا برای بلوک و سرسیلندر تقسیم می شود. به این ترتیب می توان دبی سیال مورد نیاز برای خنک‌کاری هر کدام را بطور جداگانه تعیین کرد. در این تحقیق به منظور محاسبه‌ی مدت زمان گرم شدن موتور، مدار خنک‌کاری موتور ملی در خودرو سمند مدلسازی شده است. برای اعتبار سنجی، نتایج عددی افت ‌فشار در راهگاه آب موتور، دبی رادیاتور و مدت زمان گرم شدن موتور با نتایج حاصل از تست خنک‌کاری مقایسه شده‌ و در انتها اثر جداسازی مدار خنک‌کاری بلوک و سرسیلندر موتور ملی بر مدت زمان گرم شدن موتور مورد مطالعه قرارگرفته‌ است. نتایج، کاهش مدت زمان گرم شدن به میزان 15 درصد را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: خنک کاری، جداگانه، زمان گرم شدن
متن کامل [PDF 1041 kb]   (784 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code