دوره 17، شماره 4 - ( 4-1396 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 216-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- دانشگاه مالک اشتر
چکیده:   (4424 مشاهده)
در مقاله حاضر به طراحی مفهومی و بهینه سازی پیکربندی چتر سرشیبرای محموله سبک پرداخته شده است. از آنجا که به دلیل کاربرد خاص چترهای سرشی، الگوریتم طراحی مدون و یا رویکرد مبتنیبر بهینه‌سازی برای طراحی پلتفرم چترهای سرشی موجود نیست، لذا در این مقاله به ارائه الگوریتم طراحی و بهینه سازی پلتفرم چترهای مذکور پرداخته شده است. بدین منظور، روابط مورد نیاز جهت پارامتری نمودن پیکربندی با حداقل پارامترها و محاسبه مشخصه های عملکردی ارائه شده اند و علاوه بر تدوین روند طراحی مفهومی و ملزومات اولیه در نهایت با محوریت 3 موضوع آیرودینامیک، عملکرد و پایداری بهینه سازی پلتفرم با رویکرد کمترین پارچه و طناب تعلیقمورد استفاده یا به عبارتی هزینه کل ساخت چتر انجام گرفته است. در این راستا، مسئله بهینه سازی با پایداری استاتیکی و سرعت ایمن فرود به عنوان معیار طراحی مقید شده است. با توجه به وجود نرم افزار عددی واسط برای محاسبه مشخصه های آیرودینامیکی، از روش الگوریتم ژنتیک جهت بهینه سازی بهره برده شده و قیود با استفاده از روش تابع جریمه کنترل شده‌اند. رویه طراحی با مشخصات یک چتر تست شده در تونل باد، صحت سنجی گردیده و سپس پیکربندی چتر بهینه شده است. نتایج حاکی از دقت مناسب در تخمین مشخصه های چتر می‌باشند، بنابراین می‌توان گفتدر پلتفرم بهینه تا 25% هزینه مواد جهت ساخت کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1015 kb]   (5749 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1395/11/3 | پذیرش: 1395/12/24 | انتشار: 1396/1/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.