دوره 13، شماره 13 - ( 1392 )                   جلد 13 شماره 13 صفحات 112-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aligoodarz M R, Derakhshan F, karrabi H. Numerical analysis of blade roughness effects on gas turbine performance and flow field. Modares Mechanical Engineering. 2014; 13 (13) :112-120
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3890-fa.html
علیگودرز محمدرضا، احسانی درخشان فائزه، کرابی هادی. تحلیل عددی تاثیر زبری سطح پره بر کارایی و میدان جریان توربین گاز. مهندسی مکانیک مدرس. 1392; 13 (13) :112-120

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3890-fa.html


1- استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3- کارشناس ارشد، شرکت مبین ویژن شریف
چکیده:   (3465 مشاهده)
به دلیل مواجه بودن بخش توربین یک موتور توربین گاز با دمای بالا و خصوصیات گاز ورودی، کارایی توربین حین کارکرد در معرض کاهش قرار می¬گیرد. شرایط کارکرد منجر به ایجاد خوردگی یا رسوب و در نتیجه افزایش زبری سطح پره¬ی آن می¬شوند. با توجه به پیچیدگی جریان درون توربین برای شناخت میدان جریان و دما درون طبقه توربین نیاز به انجام تحلیل سه بعدی می¬باشد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر زبری بر میدان جریان و کارایی توربین گازی با شبیه سازی عددی است. در این پژوهش طبقه چهارم توربین هانوفر که در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی هانوفر آلمان به صورت تجربی آزمایش شده است، بصورت سه بعدی در نرم افزار انسیس-سی اف ایکس شبیه سازی و نتایج حل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتبار سنجی شد. در ادامه تاثیر زبری پره در دو ارتفاع معادل دانه¬های ماسه µm 106(رژیم نیمه زبر) و µm400 (کاملا زبر) بر خصوصیات میدان جریان و عملکرد یک مرحله¬ی توربین در 4 دبی جرمی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مجموع افت راندمان ناشی از زبری استاتور و زبری روتور برابر با افت راندمان ناشی از زبری کل مرحله است. بعلاوه، تاثیر افزایش زبری پره¬ی استاتور و روتور در کاهش راندمان تقریبا مساوی می¬باشد.
متن کامل [PDF 2175 kb]   (1669 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی|ماشینهای سیالاتی
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA