دوره 16، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 283-291 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Sangtabi A, Kianifar A. Numerical investigation on effects of frequency, driver pressure ratio and heat exchangers temperature differencing on performance of thermoacoustic refrigerator. IQBQ. 2016; 16 (2) :283-291
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-416-fa.html
رضایی سنگتابی احمد، کیانی فر علی. بررسی عددی تاثیر فرکانس، نسبت فشار مولدصوتی و اختلاف دمای مبدل‌های حرارتی در یخچال‌های ترموآکوستیک. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (2) :283-291

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-416-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1848 مشاهده)
یخچال‌ ترموآکوستیک با استفاده از امواج صوتی، گرما را از منبع دما پایین به منبع دما بالا منتقل می‌کند. به دلیل عدم استفاده از قطعات متحرک، مواد سمی و آلاینده یخچال‌های ترموآکوستیک مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. در این مقاله، از کدهای اپن‌فوم برای شبیه‌سازی یخچال‌ ترموآکوستیک استفاده شده است. معادلات ناویراستوکس تراکم‌پذیر گذرا و معادله حالت در الگوریتم پیمپل به‌طور هم‌زمان حل شده اند. تاثیر پارامترهایی چون نسبت فشار مولدصوتی، اختلاف دمای مبدل‌های حرارتی و فرکانس مولدصوتی برای دو سیال هوا و هلیوم بررسی شده است. در این تحلیل طول مبدل‌های حرارتی و استک ثابت درنظر گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهند که با افزایش نسبت فشار توان سرمایش یخچال افزایش پیدا می‌کند اما ضریب عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند. هلیوم توان سرمایش بیشتری نسبت به هوا داراست اما به دلیل توان ورودی بیشتر ضریب عملکردی برابر با هوا خواهد داشت. همچنین با افزایش اختلاف دمای مبدل‌های حرارتی از توان سرمایش یخچال‌ کاسته می‌شود و ضریب عملکرد یخچال برای هوا کاهش و برای هلیوم افزایش می‌یابد. کاهش فرکانس باعث افزایش طول دستگاه و کاهش توان سرمایش و ضریب عملکرد می‌شود. با افزایش فرکانس، طول مبدل حرارتی سرد از جا‌به‌جایی ذرات هوا بیشتر شده و مبدل حرارتی سرد به جای دفع گرما، گرما را از سیال جذب می‌کند و ضریب عملکرد صفر خواهد شد.
متن کامل [PDF 308 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code