دوره 17، شماره 2 - ( 2-1396 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi H, Mansouri S H, Raoof A. Pore Scale Modelling of Cathode Catalyst Layer of PEM Fuel Cell to Investigate the Tortuosity and Effective Diffusivity. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (2) :10-18
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4546-fa.html
فتحی حسین، منصوری سید حسین، رئوف امیر. مدل‌سازی میکروسکوپی لایه‌ی کاتالیزور کاتدی پیل سوختی غشایی به‌منظور بررسی عامل پیچ و خم و ضریب نفوذ مؤثر. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (2) :10-18

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4546-fa.html


1- دانشجوی دکترا
2- عضو هیئت علمی
3- عضور هیئت علمی
چکیده:   (5609 مشاهده)
با توجه به اهمیت تأثیر شکل ساختاری و میزان حد اشباع لایه‌ی کاتالیزور کاتدی بر عملکرد پیل سوختی غشایی یک مدل میکروسکوپی به‌منظور شبیه‌سازی فرایندهای انتقال در این لایه ارائه می‌گردد. براساس این مدل، عامل پیچ و خم و ضریب نفوذ مؤثر لایه‌ی کاتالیزور با ضرایب تخلخل و حد اشباع‌های متفاوت به‌دست آمد. نحوه‌ی توزیع آب از حل معادلات جریان دوفازی با استفاده از روش حجم سیال حاصل گردید. در این تحقیق، ساختار لایه‌ی کاتالیزور با بهره‌گیری از فرض وجود آگلومره‌های کربنی به-صورت دایره‌ و کره‌های هم‌اندازه به‌ترتیب در محیط‌های دوبعدی و سه‌بعدی ایجاد گردید. برای قرارگیری آگلومره‌ها در سیستم از یک الگوریتم ترتیبی استفاده شد. مقایسه-ای بین نتایج به‌دست آمده از میدان حل دوبعدی و سه‌بعدی انجام گردید. به‌علت عامل پیچ و خم بیشتر محیط دوبعدی از محیط سه‌بعدی، مقدار کمتری برای ضریب نفوذ مؤثر محیط دوبعدی به‌دست آمد. با این حال، ملاحظه گردید که منحنی تغییرات نتایج بر حسب ضریب تخلخل تقریباً یکسان است. ضریب نفوذ مؤثر لایه‌ی کاتالیزور با ضرایب تخلخل و حد اشباع‌های مختلف به‌دست آمد. با توجه به نتایج، افزایش حد اشباع باعث کاهش ضریب نفوذ مؤثر می‌شود که این امر به علت بسته شدن مسیرهای عبور گاز توسط آب موجود در سیستم است. همچنین، کاهش ضریب تخلخل باعث کاهش ضریب نفوذ مؤثر لایه‌ی کاتالیزور می‌گردد که این امر به‌علت افزایش عامل پیچ و خم است. کاهش ضریب نفوذ مؤثر اکسیژن در لایه‌ی کاتالیزور کاتدی باعث کاهش غلظت اکسیژن موجود در محل واکنش الکتروشیمیایی و در نتیجه موجب افت کارایی پیل سوختی غشایی می‌گردد.
متن کامل [PDF 1360 kb]   (6645 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای
دریافت: 1395/8/18 | پذیرش: 1395/10/14 | انتشار: 1395/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.