دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 176-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
2- دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (4889 مشاهده)
چرخ¬دنده‌ها یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم‌های انتقال قدرت می‌باشند. از بین انواع چرخ¬دنده‌ها، چرخ¬دنده¬های مارپیچ به علت ظرفیت بالای انتقال توان و سروصدای کمتر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای تحلیل درگیری یک دندانه چرخ¬دنده مارپیچ با لحاظ نمودن اثرات دما و زبری سطح است. در مدل حاضر هر چرخ¬دنده مارپیچ از تعداد محدودی چرخ¬دنده ساده¬ی باریک تشکیل شده که هر یک نسبت به قبلی به¬میزان زاویه کوچکی دوران داشته است. همچنین از جایگزینی دو استوانه معادل به¬جای هرنقطه از تماس دو چرخ¬دنده استفاده شده است. با توجه به این که رژیم حاکم بر روان¬کاری چرخ¬دنده¬ها رژیم الاستوهیدرودینامیک مخلوط است، بار کلی بین روان¬کار و زبری¬ها تقسیم شده است. تحلیل درگیری و روان¬کاری دو چرخ¬دنده مارپیچ براساس روش تقسیم بار انجام شده است و مشخصه‌های عملکردی مانند ضخامت لایه روغن، ضریب اصطکاک و افزایش دمای روغن پیش‌بینی شده است. نتایج حاصل از روش تقسیم بار با نتایج سایر روش‌ها مقایسه شده است. دقت قابل¬ قبول، و زمان اجرای کوتاه از ویژگی¬های مطالعه¬ی پیش¬رو می¬باشد.
متن کامل [PDF 886 kb]   (6048 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: تحلیل تنش|خزش، خستگی و شکست|روشهای تحلیلی|مکانیک آسیب
دریافت: 1392/6/9 | پذیرش: 1392/7/15 | انتشار: 1393/7/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.