دوره 17، شماره 8 - ( 8-1396 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 172-164 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس (دانشکده عمران و محیط زیست)
2- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس (دانشکده عمران و محیط زیست)
3- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (دانشکده فنی و مهندسی)
4- عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر (دانشکده عمران و محیط زیست)
5- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس (دانشکده مکانیک)
چکیده:   (4379 مشاهده)
در کانالهای مرکب علاوه بر جریان برشی ناشی از کف (جریان لایه مرزی)، نیروهای دیگری توسط انتقال مومنتم بین کانال اصلی و سیلاب‌دشت‌ها (لایه برشی آزاد) نیز ایجاد می‌شود. به‌دلیل وقوع چنین انتقال مومنتومی، جریان سه‌بعدی پیچیده‌ای در کانال مرکب شکل می‌گیرد. پژوهش‌های پیشین نشان داده است که با کاهش عمق جریان در سیلاب‌دشت بر شدت جریان های ثانویه و بنابراین پیچیدگی‌های جریان افزوده می‌شود، که این پیچیدگی‌ها به خوبی تبیین و توصیف نشده است. به‌منظور بررسی ساختار جریان آشفته با عمق کم آب در سیلاب‌دشت، میدان جریان در یک کانال مرکب با دیواره‌های قائم به روش سرعت‌سنجی تصویری ذرات اندازه‌گیری شده است. بررسی نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که حداکثر سرعت طولی در کانال اصلی در زیر تراز سیلاب‌دشت رخ می‌دهد. متفاوت با پژوهش‌های پیشین در کانال مرکب با دیواره میانی مایل که توزیع عمقی شدت‌های آشفتگی در کانال اصلی دارای دو رفتار متفاوت در دو ناحیه پایین و بالای تراز سیلاب‌دشت است، در مطالعه حاضر برای پروفیل شدت آشفتگی طولی و تنش برشی رینولدز در عمق، سه رفتار متفاوت (کاهشی و یا افزایشی) و برای شدت آشفتگی قائم چهار رفتار متفاوت مشاهده شد. از تغییرات سرعت برشی بستر در عرض کانال می‌توان دریافت که سرعت برشی در سیلاب‌دشت تقریباً ثابت است و با نزدیک شدن به ناحیه اندرکنش افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1257 kb]   (5733 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: جریان آشفته
دریافت: 1396/1/29 | پذیرش: 1396/4/15 | انتشار: 1396/5/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.