دوره 14، شماره 9 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 9 صفحات 165-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashouri M R, Nahvi A, Azadi S, Niknejad M, Sadeghi A. Drowsy Driving Analysis Based on Steering & Lane Position Variables Using Passenger Driving Simulator. Modares Mechanical Engineering. 2014; 14 (9) :165-174
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5013-fa.html
آشوری محمدرضا، نحوی علی، آزادی شهرام، نیک نژاد مهرشاد، صادقی علی. تحلیل رانندگی در حین خواب‏آلودگی بر اساس متغیرهای فرمان و موقعیت عرضی خودرو در شبیه‏ساز رانندگی سواری. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (9) :165-174

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5013-fa.html


1- دستیار پژوهش آزمایشگاه واقعیت مجازی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- عضو ھیأت علمی گروه طراحی کاربردی و مکاترونیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
3- عضو ھیأت علمی گروه طراحی کاربردی و مدیر گروه خودرو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
4- دانشکده مھندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
5- عضو آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشکده مھندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (2686 مشاهده)
خواب‏آلودگی رانندگان یکی از علل مهم تصادفات شدید می‏باشد و بر اساس آمار، خواب‏آلودگی علت 30% تا 37% سوانح جاده‏ای منجر به فوت در ایران است. در این مطالعه از اطلاعات خودرو و جاده مبتنی بر فرمان و موقعیت عرضی خودرو جهت تشخیص خواب‏آلودگی راننده‏ها استفاده شده‏است. آزمایشات بر روی راننده‏های سواری در شبیه‏ساز رانندگی انجام شد. شرکت‏کنندگان از بین راننده‏های مرد 21 تا 28 ساله و با میزان تمایل به خواب بالا (10 ≤ شاخص خواب‏آلودگی اِپ ورث) انتخاب شدند. سناریو شامل رانندگی بر روی جاده یکنواخت مجازی در دو حالت هوشیار و خواب‏آلوده بود. از معیار خواب‏آلودگی کَرولینسکا و ارزیابی تصاویر ویدیویی راننده‏ها توسط ناظرین آزمایش جهت صحه‏گذاری بر نتایج آزمایشات استفاده شد. نتایج نشان دادند که منحنی فاز غربیلک فرمان (شاخص بیضی)، انحراف معیار زاویه فرمان، انحراف معیار موقعیت عرضی و میانگین موقعیت عرضی خودرو با خواب‏آلودگی راننده‏ها رابطه مستقیم دارند. انتخاب آستانه خواب‏آلودگی برای هر یک از شاخصه‏ها بر مبنای کمینه کردن اعلام هشدار برای خطاهای مثبت انجام گرفت. دقت تشخیص خواب‏آلودگی برای شاخص بیضی 77%، انحراف معیار زاویه فرمان 76%، انحراف معیار موقعیت عرضی 67% و برای میانگین موقعیت عرضی 65% بدست آمد.
متن کامل [PDF 665 kb]   (2772 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA