دوره 16، شماره 3 - ( 3-1395 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 111-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (4746 مشاهده)
در پژوهش حاضر، رطوبت نسبی گازها در یک پیل سوختی با غشاء مبادله‌کننده پروتون تغییر داده شد و اثر آن بر جریان الکترو-اسمز بررسی گردید. با تغییر رطوبت در دو ‏طرف پیل سوختی و استفاده از معادلات تعادل آب، مقادیر جریان الکترو-اسمز، ضریب الکترو-اسمز و درگ خالص در رطوبت‌های مختلف به دست آمد. نتایج نشان ‌داد که ‏تغییرات الکترو-اسمز بر حسب رطوبت آند و کاتد تا یک رطوبت خاص به صورت خطی تغییر می‌کرد و بعد از آن تغییر زیادی مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که ‏تغییر رطوبت آند اثر مطلوب‌تری نسبت به تغییر رطوبت کاتد داشت. برای مثال، در رطوبت 70 درصد آند و 35 درصد کاتد با جریان 5 آمپر مقدار جریان الکترو-اسمز برابر ‏با 6-10×66639/2 مول بر سانتی‌متر مربع بر ثانیه به دست آمد، درحالی‌که در رطوبت 70 درصد کاتد و 35 درصد آند با همان جریان برابر با 6-10×56418/2 مول بر ‏سانتی‌متر مربع بر ثانیه ثبت شد. نتایج نشان ‌داد که تغییرات ضریب الکترو-اسمز بر حسب رطوبت نیز به صورت خطی تغییر می‌کرد. همچنین معلوم شد که تغییر جریان ‏پیل سوختی اثر چندانی بر نمودارهای ضریب الکترو-اسمز ندارد‎.‎‏ محدوده تغییرات ضریب الکترو-اسمز بین 636001/0 تا 632476/1 به دست آمد که با اعداد موجود در ‏مقالاتی که در این زمینه ارائه شده است، مطابقت خوبی داشت. همچنین، تغییرات درگ خالص برحسب رطوبت‌ بررسی شد و مشخص گردید که درگ خالص برحسب ‏رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب مثبت تغییر می‌کرد اما تغییرات برحسب رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب منفی بود.‏
متن کامل [PDF 410 kb]   (5548 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای
دریافت: 1394/11/12 | پذیرش: 1394/11/18 | انتشار: 1394/12/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.