دوره 16، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 357-366 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M R, Zaghian R, Karbasipour M, Nili M. Tow-Dimensional Investigation of Solitary Wave Propagating over a Submerged Vertical Thin Plate with PIV Technique. IQBQ. 2016; 16 (5) :357-366
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5424-fa.html
توکلی محمد رضا، زاغیان رضا، کرباسی پور مهران، نیلی مهدی. بررسی دوبعدی عبور تک موج از روی صفحه‌ی نازک عمودی با استفاده از روش سرعت-سنجی تصویری ذرات. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (5) :357-366

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5424-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه صنعتی اصفهان
2- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (1410 مشاهده)
بررسی عبور تک موج از روی موانع مغروق و مطالعه‌ی الگوی جریان تشکیل‌شده در اطراف این موانع، به دلیل تأثیر مستقیم بر شکل موج و میزان تغییرات ایجادشده در انرژی آن اهمیت بسیار زیادی دارد که نمونه‌ای از کاربرد آن را می‌توان در طراحی موج‌شکن‌های ساحلی و دستگاه‌های جاذب انرژی مشاهده کرد. در این پژوهش به بررسی جریان ایجادشده در اطراف یک صفحه‌ی نازک مغروق در آب در اثر عبور یک تک موج از روی آن پرداخته‌شده است. برای ایجاد تک موج یک موج ساز پیستونی ساخته‌شده و برای آشکارسازی جریان از روش غیر تداخلی نوری PIV استفاده‌شده است که بدون ایجاد اغتشاش در جریان قابلیت اندازه‌گیری سرعت سیال را دارد. بررسی الگوی جریان، مقادیر سرعت و ورتیسیته در لحظات مختلف، نشان می‌دهد که قبل از رسیدن موج به مانع گردابه‌ی ساعت‌گردی در پشت مانع تشکیل می‌شود که با گذشت زمان افزایش شعاع داده و باعث تشکیل یک جت عمودی سیال در پایین‌دست مانع می‌شود. با ورود جریان به ناحیه‌ی پایین‌دست یک گردابه‌ی پادساعت‌گرد ضعیفتر در این ناحیه تشکیل می‌شود که تفاوت اصلی در الگوی جریان نسبت به هندسه‌های ضخیم را ایجاد می‌کند. علاوه بر این شکل بدون بعد مؤلفه افقی سرعت در پشت مانع در لحظه‌ی شکل‌گیری لایه برشی استخراج شده و با حالتی که جسم دارای ضخامت قابل توجهی باشد، مورد مقایسه قرارگرفته است
متن کامل [PDF 1837 kb]   (1365 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک سیالات و انتقال حرارت تجربی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code