1- دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
2- استاد/دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
3- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده: (6250 مشاهده)
یکی از روش¬های نوین در زمینه کنترل فعال جریان، استفاده از عملگر پلاسمایی است که بوسیله تزریق ممنتوم به لایه مرزی، سبب جلوگیری از وقوع پدیده جدایش می¬شود. هدف از این تحقیق، شبیه¬سازی عددی و تجربی ایرفویل NLF0414 تحت تاثیر نیروهای حجمی حاصل از عملگر پلاسمایی می¬باشد. برای این منظور، ایرفویل مذکور تحت جریان هوای عبوری با سرعت m/s 25 و زوایای حمله مختلف، در دو حالت حضور و عدم حضور عملگر پلاسمایی به هر دو صورت عددی و تجربی شبیه¬سازی می¬شود تا میزان و چگونگی تاثیر حضور عملگر پلاسمایی بر روی جریان به خوبی بررسی شود. این بررسی نشان داد که حضور عملگر پلاسمایی بر روی سطح ایرفویل و در نزدیکی شروع جدایش سبب جابجا شدن نقطه جدایش از mm 16x= به mm 41x= در زاویه حمله 18 درجه می¬شود. این میزان تاخیر در شروع جدایش بر روی سطح ایرفویل سبب افزایش 35% نسبت ضریب نیروی برا به ضریب نیروی پسا و یا در حقیقت بازده ایرفویل در این زاویه حمله می¬شود.
دریافت: 1391/1/26 | پذیرش: 1391/5/27 | انتشار: 1391/9/29