دوره 16، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 292-300 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnevis D, Asghari S, Jahanshah F. An investigation of the performance of a water-gas membrane humidifier for polymer electrolyte membrane fuel cell systems. IQBQ. 2016; 16 (2) :292-300
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5628-fa.html
خوشنویس درنا، اصغری سعید، جهانشاه فریبرز. بررسی عملکرد یک مرطوب‌‌ساز غشایی آب-گاز قابل استفاده در سیستم پیل سوختی پلیمری. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (2) :292-300

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5628-fa.html


1- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
2- استادیار پژوهشگاه فضایی ایران
3- هیات علمی
چکیده:   (1841 مشاهده)
گازهای واکنشگر در هنگام ورود به توده پیل سوختی غشاء پلیمری بایستی دارای رطوبت بهینه باشند. مرطوب‌سازی این گازها به کمک یک مرطوب‌ساز غشایی صورت می‌پذیرد. در مطالعه حاضر یک مدل تحلیلی جهت بررسی عملکرد یک مرطوب‌ساز غشایی آب-گاز مورد استفاده در پیل سوختی ارائه شده است. در ابتدا روابط بقای جرم و انرژی را برای سمت گاز مرطوب‌ساز اعمال نموده که در نتیجه آن یک دستگاه معادله غیرخطی بر حسب دما و نسبت رطوبت گاز خروجی از مرطوب ساز حاصل می‌شود. با حل دستگاه معادله حاصله، می‌توان به ارزیابی عملکرد مرطوب‌ساز از نقطه نظر دما و نقطه شبنم گاز خروجی از آن پرداخت. به کمک مدل توسعه داده شده، تأثیر عواملی نظیر دبی گاز، طول کانال، دما و فشار گاز ورودی به مرطوب‌ساز، عمق کانال گاز و... بر رطوبت نسبی و دمای خروجی و نیز نقطه شبنم گاز خروجی از مرطوبساز بررسی شد. نتایج نشان می‌دهد که عمق کانال اثری بر دما و رطوبت گاز مرطوب خروجی ندارد. همچنین افزایش طول کانال سبب افزایش نقطه شبنم گاز خروجی از مرطوب‌ساز می‌شود اما رطوبت نسبی ورودی تأثیر چندانی بر روی نقطه شبنم گاز مرطوب خروجی ندارد. افزایش دمای هوای ورودی به مرطوب‌ساز نیز عملکرد مرطوب‌‌ساز را بهتر نمی‌کند. همچنین نتایج حاصل از مدل نشان می‌دهد که با افزایش فشار ورودی و استفاده از دبی هوای کمتر، عملکرد مرطوب‌ساز ارتقاء می‌یابد.
متن کامل [PDF 675 kb]   (966 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code