دوره 1، شماره 1 - ( 9-1380 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6856 مشاهده)
در این تحقیق ضمن بررسی عیوب سطحی میلگردهای نورد گرم شده فولاد کم آلیاژ 41Cr4، تاثیر عوامل مکانیکی و متالورژیکی بر گستره ترکهای حاصل از نورد گرم مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین عوامل مکانیکی شامل هندسه گذرگاه، اندازه و تعداد کالیبرها، اصطکاک و زاویه گاز و سایش غلتکها و ... و پارامترهای متالورژیکی مانند دمای پیش گرم، زمان و سرعت سرد کردن، میزان تغییر شکل در هر پاس، زمان بین دو پاس و به طور کلی پارامترهای عملیاتی ترمومکانیکی در مراحل نورد اولیه، نورد میانی و نورد نهایی مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. با طراحی آزمایشهای لازم، تاثیر هر یک از پارامترها مشخص گردید. سپس با تغییر در طراحی گذرگاه نورد اصلاح تعداد کالیبرها و شرایط گازگیری از گستره ترکهای گرم کاسته شده، با طراحی عملیات ترمومکانیکی مناسب شرایط بهینه برای دستیابی به ساختار متالورژیکی و خواص مکانیکی مورد نظر و حذف ترکهای سطحی به دست آمد. برای بررسیهای لازم از آزمایشهای سختی سنجی، متالوگرافی و ... آزمونهای کشش و ضربه استفاده شد و نتایج به دست آمده بر مبنای نظریه های موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، رابطه بین ریزساختار و خواص مکانیکی تحت شرایط مختلف تعیین گردید.
واژه‌های کلیدی: ندارد
     

دریافت: 1389/3/25 | پذیرش: 1380/9/25 | انتشار: 1389/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.