1- دانشگاه اراک
2- استادیار دانشگاه اراک - پردیس سردشت - دانشکده فنی و مهندسی - گروه مهندسی مکانیک
چکیده: (4183 مشاهده)
امروزه موتورهای لنگ به عنوان محرکههایی با قابلیت تولید حرکت دورانی با گشتاور بالا بدون نیاز به گیربکس خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. این پژوهش شامل بررسی تئوری، عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحهای با مکانیزم انعطافپذیر است که توسط سیمهای آلیاژ حافظهدار راهاندازی میشود. انبساط و انقباض ترتیبی سیمهای آلیاژ حافظهدار توسط مکانیزم انعطافپذیر و سیستم چرخدندهای موتور شامل یک چرخدندۀ داخلی و یک چرخدندۀ خارجی، به یک حرکت منحنیالخط صفحهای با مسیر دایرهای و سپس به حرکت دورانی پیوسته و نامحدود تبدیل میشود. پس از طراحی سیستم چرخدندهای برمبنای محدودۀ حرکت قابل دستیابی ناشی از تغییر طول سیمهای آلیاژ حافظهدار، رابطۀ بین گشتاور خروجی، پارامترهای هندسی موتور و تنش در سیم آلیاژ حافظهدار استخراج شده است. همچنین پارامترهای مکانیزم انعطافپذیر، شامل طول، ارتفاع، ضخامت و تعداد تیغههای انعطافپذیر به منظور تعیین سختی مکانیزم مورد تحلیل قرار گرفتهاند. سپس تحلیل فرکانسی با روش اجزای محدود انجام شده است تا میزان استحکام ساختاری و پایداری عملکردی مکانیزم طراحی شده، بررسی گردد. برای بررسی قابلیت اجرایی شدن و کارایی موتور طراحی شده، یک نمونۀ آزمایشی ساخته شده است. نتایج تجربی نشان از توانایی موتور در تولید حرکت دورانی پیوسته و نامحدود و تکرارپذیری در ماکزیمم گشتاور خروجی موتور دارد. میانگین گشتاور خروجی موتور در ولتاژهای 1.6، 1.8 و 2 ولت به ترتیب برابر با 29.9 ، 32.7 و 34.3 نیوتن-میلیمتر، اندازهگیری شده است. با توجه به ویژگیهای موتور، استفاده از آن در کاربریهایی که فضای محدودی داشته و نیاز به گشتاور بالا و سرعت پایین دارند، مناسب میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکاترونیک دریافت: 1395/12/30 | پذیرش: 1396/3/8 | انتشار: 1396/4/8