دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 128-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafizi-Rad H, Behbahani-Nejad M, Bahrainian S S, Tabibi P. 3D Analysis of the Boundary Layer on Wind Turbine Blades. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (3) :119-128
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6083-fa.html
حفیظی راد حسین، بهبهانی نژاد مرتضی، بحرینیان سید سعید، طبیبی پویا. تحلیل لایه مرزی سه بعدی بر روی پره‌های توربین بادی. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (3) :119-128

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6083-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید چمران شرکت طراحی و ساخت توربین‌های بادی آترین نقش جهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
2- دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشیار مهندسی مکانیک،دانشگاه شهید چمران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید چمران شرکت طراحی و ساخت توربین‌های بادی آترین نقش جهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
چکیده:   (6448 مشاهده)
در این مقاله، جریان لایه مرزی بر روی پره‌های توربین بادی و نحوه رخ دادن جدایش بر روی پره، به شکل سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا معادلات لایه مرزی و انتگرال مومنتوم سه بعدی برای جریان تراکم‏ناپذیر با در نظر گرفتن اثر چرخش استخراج شده است. پس از آن، با استفاده از تعریف ضریب هندسه و تئوری مومنتوم المان پره، تأثیر زاویه گام و زاویه میان جریان و بردار چرخش بر روی جملات کریولیس، اعمال شده است. سپس، با حل عددی معادلات به دست آمده برای یک پره چرخان، کمیت‌های انتگرالی و نقاط جدایش به دست آمده است و مشخصه‌های هندسی مؤثر بر روی نقاط جدایش و ساختار واماندگی مشخص شده‌اند. نتایج نشان می‏دهد که سه عامل نسبت سرعت چرخش، نسبت منظری و موقعیت شعاعی در نحوه ایجاد جدایش موثرند و با کنترل آنها، می‏توان جدایش و واماندگی را به تأخیر انداخت. ناحیه نزدیک به ریشه به شدت تحت تأثیر اثرات چرخش است. مکش گریز از مرکز حاصل از چرخش، به خصوص در نواحی نزدیک به ریشه، موجب کاهش ضخامت لایه مرزی و به تعویق افتادن جدایش و همچنین، افزایش ضرایب آیرودینامیکی پره می‌شوند.
متن کامل [PDF 1214 kb]   (8230 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1392/5/26 | پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1393/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.