دوره 16، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 296-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amnian J, Maerefat M, Heidarinejad G. Offering a method for reducing pollution and criterion for evaluation of ventilation flow in multilevel enclosed parking lots. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (7) :285-296
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6160-fa.html
امنیان جواد، معرفت مهدی، حیدری نژاد قاسم. ارائه راهکار کاهش آلودگی و معیار سنجش جریان تهویه در پارکینگ ‌های بسته چندطبقه. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (7) :285-296

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6160-fa.html


1- دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس
2- هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
3- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (4040 مشاهده)
مدیریت کیفیت هوا در پارکینگ‌های چندطبقه زیرزمینی دارای چالش‌های مهمی است که از جمله آنها می‌توان به افزایش غلظت آلودگی در طبقات مختلف و جابجایی آن بین طبقات اشاره کرد. در مقاله حاضر محاسبات سیستم تهویه در پارکینگ‌های چندطبقه انجام شده و اثر ارتفاع دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلاینده بر میزان آلودگی در طبقات و جابجایی آن بین طبقات با استفاده از شبیه‌سازی عددی بررسی شده است. همچنین معیار جدیدی جهت شناخت الگوی جریان در پارکینگ‌های بسته بیان شده است. جهت حل عددی، معادلات بقا با استفاده از نرم‌افزار اپن‌فوم حل شده‌اند. به منظور اعتبارسنجی حل عددی، جریان آلودگی در یک پارکینگ شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل از آن با نتایج اندازه‌گیری تجربی مقایسه شده است. مقایسه نتایج بیانگر دقت خوب روش حل عددی است. پس از صحت سنجی، انواع متداول پارکینگ‌های چندطبقه معرفی شده و اثر ارتفاع دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلودگی و الگوی جریان بر میزان آلودگی پارکینگ‌ها بررسی شده است. نتایج بیانگر ایجاد بهترین الگوی جریان تهویه در پارکینگ‌های چندطبقه با قرارگیری دریچه‌های ورودی هوا در ارتفاع بی‌بعد 0.55 و دریچه‌های خروجی آلودگی در ارتفاع بی‌بعد 0.55 تا 0.7 بوده و از طرفی تغییر الگوی جریان باعث کاهش جابجایی آلودگی بین طبقات شده است. همچنین با استفاده از معیار جدید بیان شده در این مقاله، می‌توان سرعت توده‌ای جریان هوای ایده‌آل برای تولید جریان پیستونی در پارکینگ را بدست آورده و با استفاده از بهینه‌سازی موقعیت دریچه‌های ورودی هوای تمیز و خروجی هوای آلوده، جریان هوا در پارکینگ را به جریان پیستونی نزدیک نمود.
متن کامل [PDF 708 kb]   (5338 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: تأسیسات و تهویه مطبوع
دریافت: 1395/2/26 | پذیرش: 1395/4/21 | انتشار: 1395/5/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.