دوره 14، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 167-158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو
2- معاون آموزشی دانشکده خودرو
3- دانشجو دکتری
4- دانشگاه علم وصنعت ایران
چکیده:   (5526 مشاهده)
لوله حرارتی از ابزارهای موثر در انتقال حرارت می¬باشد. استفاده از نانو سیالات، می¬تواند به طور چشمگیری سبب بهبود عملکرد گرمایی لوله حرارتی شود. اما میزان بهبود عملکرد، به پارامترهای نانو ذرات معلق در نانوسیال وابسته است. در این مقاله، برای اولین بار با در نظر گرفتن کسر حجمی و قطر ذرات معلق در نانوسیال، به عنوان پارامترهای طراحی و اختلاف دمای دیواره اواپراتور با کندانسور و افت فشار مایع، به عنوان توابع هدف، به تعیین مقادیر بهینه، جهت دست¬یابی به ماکزیمم عملکرد لوله حرارتی پرداخته شده است. لوله حرارتی استوانه¬ای به کار گرفته شده، حاوی سیال عامل نانوسیال اکسید آلومینیوم می¬باشد. عملکرد لوله حرارتی هنگام استفاده از نانو سیال به روش CFD مدل گردیده و سپس نرم افزار GEvoM برای مدلسازی داده‌ها و استخراج رابطه بین ورودی‌ها و خروجی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از الگوریتم اصلاح شده¬ی NSGA II، نمودار پارتو ترسیم شده و مقادیر نقاط بهینه¬ی پیشنهادی برای متغیرهای طراحی با استفاده از روش نگاشت بدست آمده¬است. نقاط طراحی پیشنهادی حاوی نکات قابل توجهی هستند که بدون استفاده از بهینه سازی چند هدفی قابل محاسبه نمی¬باشند.
متن کامل [PDF 1432 kb]   (6130 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم|سیستمهای میکرو و نانو
دریافت: 1391/12/2 | پذیرش: 1392/2/14 | انتشار: 1393/1/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.