دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 144-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirkandi J, Mahmoodi M, Amanlo F. Thermodynamic Modeling of an Auxiliary Power Unit Equipped to a Tubular Solid Oxide Fuel Cell with Application in Aerospace Power System. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :132-144
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6790-fa.html
پیرکندی جاماسب، محمودی مصطفی، امانلو فرهاد. مدل سازی ترمودینامیکی یک واحد توان کمکی مجهز به پیل سوختی اکسید جامد لوله ای با کاربرد در سیستم های پیشرانش هوایی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :132-144

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6790-fa.html


1- استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
2- عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (6092 مشاهده)
قابلیت پیل‌های‌سوختی اکسید‌‌جامد در ترکیب با سیکل توربین گاز سبب شده است که سیستم ترکیبی حاصل به عنوان یک سیستم تولید توان جدید مد نظر پژوهشگران مختلف قرار گیرد. از کاربردهای مهم این نوع سیستم‌های هیبریدی استفاده از آنها در واحدهای پیشرانش هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری به عنوان واحد توان کمکی می‌باشد. هدف عمده این تحقیق طراحی یک سیستم تولید توان کمکی هیبریدی مجهز به پیل‌سوختی اکسید جامد است که در آینده نزدیک یکی از نیازهای اساسی جهت تولید توان الکتریکی در هواپیماهای بزرگ خواهد بود. پارامترهای طراحی و متغیرهای تصمیم‌گیری در تحلیل سیستم، نسبت فشار کمپرسور، دمای گازهای ورودی به توربین و تعداد سلول پیل انتخاب شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که افزایش فشار کاری سیستم سبب کاهش دمای گازهای خروجی از توربین و دمای کاری پیل شده و این مساله به شدت بر روی توان تولیدی و راندمان الکتریکی سیستم اثر می‌گذارد. در دمای 1000 درجه سلسیوس برای گازهای ورودی به توربین راندمان الکتریکی سیستم در حدود 49 درصد می‌باشد. حداکثر راندمان الکتریکی سیستم در پیل‌سوختی نیز در حدود 55 درصد برآورد می‌گردد. بررسی نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در صورت کنترل حرارت تولید شده در پیل و استفاده مفید از آن راندمان کلی سیستم تا حدود 84 درصد قابل افزایش خواهد بود. از طرف دیگر افزایش تعداد سلول‌های توده پیل‌سوختی سبب افزایش راندمان الکتریکی و کاهش راندمان کلی سیستم هیبریدی خواهد شد.
متن کامل [PDF 561 kb]   (5124 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای
دریافت: 1393/12/15 | پذیرش: 1394/1/17 | انتشار: 1394/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.