دوره 11، شماره 4 - ( 1390 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مربی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
2- عضو هیئت علمی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
چکیده:   (4353 مشاهده)
در این پژوهش، قابلیت کنترل دمای خنک کاری موتور به منظور کاهش آلاینده NOx در موتورهای دیزلی نیمه سنگین به صورت تجربی مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است. آزمایشات برای دماهای خنک کاری °C 90 و °C 70 انجام شده که دمای پایین تر با یک رادیاتور بزرگتر و تنظیم شیر ترموستاتیک آن بدست آمده است. به منظور ایجاد مصامحه در کاهش NOx و افزاش آلاینده های دیگر نظیر دوده، CO، HC و مصرف سوخت، اثرات پارامترهای زمانبندی پاشش و درصد EGR سرد نیز به صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تجربی برای میزان آلاینده ها و مصرف سوخت با تغییر در دمای خنک کاری موتور و پارامترهای زمانبندی پاشش سوخت و درصد EGR سرد نشان می دهد آلاینده NOx به طور متوسط تا حدود 17 درصد کاهش می یابد، همچنین مصرف سوخت نیز به میزان ناچیز کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 430 kb]   (3391 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۹/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۵