دوره 16، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 303-311 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Menshadi M, Eilbeigi M, Bazaz zadeh M, Vaziry M A. Experimental investigation on aerodynamic coefficients of a flying wing aircraft with different leading edge sweep angle. IQBQ. 2016; 16 (5) :303-311
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7309-fa.html
دهقان منشادی مجتبی، ایل بیگی مهدی، بزاززاده مهرداد، وزیری محمد علی. بررسی تجربی ضرایب آیرودینامیکی یک نمونه هواپیمای بال پرنده لامبدا شکل با تغییر زاویه پس‌گرایی لبه حمله بال. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (5) :303-311

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7309-fa.html


1- دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
2- دانشجوی دکتری
3- دانشیار
4- عضو هیات علمی
چکیده:   (1344 مشاهده)
در این تحقیق ضرایب آیرودینامیکی یک نمونه هواپیمای بال پرنده بدون دم با بال لامبدا شکل با زاویه پس‌گرایی لبه حمله بال درونی 55 و بال بیرونی 30 درجه، در یک تونل باد مدار بسته زیر صوت بررسی شده است. آزمایش‌ها در محدوده سرعت 90 متر بر ثانیه و در زاویه حمله‌های 6- تا 17 و زاویه جانبی 8- تا 8 درجه انجام گرفته است. نیروها و گشتاورهای آیرودینامیکی هواپیما به وسیله دستگاه بالانس 6 مؤلفه بیرونی اندازه‌گیری شده و اثرات دیواره بر نتایج اصلاح گردیده است. به منظور بهبود پایداری طولی هواپیما، زاویه پس‌گرایی لبه حمله بال 2 درجه افزایش یافته و با نتایج نمونه اصلی مقایسه شده است. نتایج نشان داده است که در زاویه حمله 7.7 درجه پیچ آپ رخ داده که با افزایش زاویه پس‌گرایی، این پدیده 1 درجه دیرتر اتفاق افتاده است که به معنای افزایش نیروی برآی قابل بهره‌برداری است. همچنین به منظور بررسی شروع و گسترش جدایش جریان روی بال، میدان فشار بالای سطح بال به وسیله ریک لایه مرزی اندازه‌گیری شده است. نتایج نشان داده که جدایش جریان روی سطح بال از ناحیه شکستگی لبه فرار شروع شده و با افزایش زاویه حمله بخش‌های دیگر بال، به ویژه بال بیرونی را فراگرفته است. ضریب گشتاور سمتی هواپیما منفی به دست آمده است که نشان دهنده ناپایداری سمتی ذاتی هواپیماست.
متن کامل [PDF 888 kb]   (1151 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code