دوره 18، شماره 2 - ( 2-1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 94-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour A. Propellant Management Device (PMD) System Design Methodology in Zero Gravity Condition. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (2) :84-94
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7406-fa.html
ناصح حسن، عالیپور علی. روش طراحی سیستمی سامانه مدیریت پیشرانه (PMD) در شرایط جاذبه صفر. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (2) :84-94

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7406-fa.html


1- پژوهشگاه هوافضا
2- کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
چکیده:   (4118 مشاهده)
هدف از ارائه مقاله، روش طراحی سیستمی سامانه مدیریت پیشرانه یا PMD مخزن حامل سوخت هیدرازین برای استفاده در شرایط جاذبه ناچیز (صفر) می‌‌باشد. برای این منظور، روندنمای طراحی سیستمی پیشنهادی برای طراحی سامانه مدیریت پیشرانه، دارای سه مرحله اصلی می‌‌باشد که عبارتنداز : مرحله اول، طراحی و مدل‌سازی مخزن؛ مرحله دوم، طراحی و مدل‌سازی سامانه مدیریت پیشرانه و شبیه‌سازی و مرحله سوم، تحلیل رفتار سوخت درون مخزن. در این روندنما با توجه به ورودی‌های ماموریتی مربوط به سامانه، طراحی مخزن، سامانه مدیریت پیشرانه و تحلیل رفتار سوخت درون مخزن به صورت جامع پرداخته شده‌است به گونه‌ای که در هر گام در صورتیکه نتایج تایید نشود، با تغییر پارامترهای مرتبط، شرایط مطلوب احراز می ‌شود. مدل‌سازی اولیه مخزن و سامانه مدیریت پیشرانه در نرم افزار سالیدورک صورت پذیرفته‌است. شبیه-سازی‌های عددی به منظور بررسی عملکرد PMD و اثبات پدیده مویینگی برای سوخت‌رسانی پایدار در شرایط بی‌وزنی انجام شده‌است. از روش‌های عددی برای تحلیل مخزن و رفتار سوخت درون مخزن به همراه PMD برای بهینه‌سازی پارامترهای طراحی سامانه استفاده شده‌است. بدینصورت که، برای بررسی رفتار سوخت، سامانه مدیریت پیشرانه با استفاده از روش حجم سیال (VOF) در نرم افزار انسیس مدل‌سازی، شبکه‌بندی و تحلیل شده‌‌است. پارامترهای بهینه‌سازی PMD با هدف دست‌یابی به بیشترین مقادیر دبی جرمی و نرخ حجمی جریان صورت می‌‌پذیرد. به عبارت دیگر، هدف دستیابی به بیشترین مقادیر سوخت ورودی به PMD می‌‌باشد. در نهایت، صحه‌گذاری نتایج (عملکرد سامانه مدیریت پیشرانه) با مقایسه با نتایج تجربی و نمونه موجود موجود صورت ‌پذیرفته‌است.
متن کامل [PDF 1339 kb]   (4417 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1396/8/10 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار: 1396/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.