دوره 13، شماره 1 - ( 1-1392 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 48-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک، استاد
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (6113 مشاهده)
در این تحقیق پدیده شروع و رشد ُمد اول تورق در نمونه تیر دو لبه یک سرگیردار برای دو تیر همسانگرد و کامپوزیتی با استفاده از تحلیل المان محدود انجام شده و تئوری¬های موجود مورد بررسی قرار گرفته است. این تئوری ها بر اساس قوانین کشش-جدایش بوده و از مدل های مختلف مانند خطی، دوخطی و نمایی پیروی می کنند. همچنین تأثیر پارامتر های ناحیه چسبناک (نرخ رهایی انرژی کرنشی بحرانی و حداکثر تنش بین لایه ای)، تغییر شکل برشی و پل¬زنی الیاف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می¬دهند تئوری¬های معرفی شده و تحلیل المان محدود بر پایه مدل¬های کشش-جدایش ذکر شده، از توانایی لازم برای پیش¬بینی شروع و رشد تورق در نمونه کامپوزیتی تک¬جهته با پل¬زنی الیاف برخوردار نیستند. علاوه بر آن نادیده گرفتن ناحیه پل¬زنی در مدل ناحیه چسبناک خطای قابل توجهی در پیش¬بینی رشد تورق در این نمونه¬ها خواهد داشت. لذا در این تحقیق، مدل ناحیه چسبناک دوخطی با درنظر گرفتن قانون پل¬زنی الیاف و انرژی مصرفی در این ناحیه، اصلاح شده و در نرم افزار ABAQUS پیاده سازی شده است. مقایسه نتایج مدل سازی عددی با نتایج تجربی موجود در تحقیقات دیگر نشان می دهد که مدل ناحیه چسبناک توسعه داده شده از هم خوانی خوبی با نتایج تجربی برخوردار است.
متن کامل [PDF 1495 kb]   (5187 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مواد مرکب
دریافت: 1391/5/29 | پذیرش: 1391/9/20 | انتشار: 1391/10/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.