چکیده: (5743 مشاهده)
وجود تنشهای ترمومکانیکی تناوبی ناشی از روشن و خاموش شدنهای توربین و همچنین دمای بالای کاری، باعث بروز پدیده خستگی و خزش در پره ها می شود که در نهایت، واماندگی پره را به دنبال دارد. این مقاله به تعیین عمر پره توربین گازی بر اساس مکانیک شکست می پردازد. در ابتدا توزیع تنشهای گرمایی و مکانیکی، هر یک با استفاده از یک مدل مجزا به روش اجزای محدود به دست آمده و در نهایت، نتایج دو تحلیل ترکیب شده اند. براساس نتایج تحلیل تنش، ترک در بخش مکش، جایی که سطح تنش بالاتری وجود دارد مدل شده است. برای دستیابی به رابطه ای بین پارامترهای کنترل کننده رشد ترک بر حسب طول ترک، در چند مرحله رشد ترک در نظر گرفته شده است. در نهایت به کمک رابطه ای که رشد ترک خستگی ـ خزشی را در هر چرخه به پارامترهای کنترل کننده رشد ترک خستگی ـ خزشی مربوط می سازد، تعداد چرخه های روشن ـ خاموش توربین تعیین شده است.
دریافت: 1389/3/25 | پذیرش: 1380/12/25 | انتشار: 1389/3/25