1- استاد/دانشگاه مازندران
2- دانشگاه پردیسان فریدونکنار
چکیده: (4932 مشاهده)
در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر دمش و مکش توأم و دمای دمش بر روی عملکرد ایرفویل در جریان تراکم پذیر پرداخته می شود. دمش و مکش توأم روشی برای افزایش نسبت ضریب برآ به پسا و زاویهی واماندگی است که با دمش هوا بر روی ایرفویل از ابتدای آن و مکش آن از انتهای ایرفویل عمل میکند. عدد ماخ جریانهای مورد بررسی بین 0.4 تا 0.6 می باشند. در این تحقیق، ایرفویل کلارک-وای که ایرفویلی مبنا برای طراحی ایرفویلهای جدید می باشد، اانتخاب شده است. برای تأیید روش حل مسئله، نتایج بدست آمده از این حل عددی با نتایج آزمایشگاهی موجود مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که درصد بهبود عملکرد این سیستم در جریان تراکم پذیر کمتر از مقدار آن در جریان تراکم ناپذیر است. با افزایش ضریب ممنتم جت، ضریب پسا کاهش و ضریب برآ افزایش مییابد. استفاده از دمش و مکش در جریان تراکم پذیر باعث افزایش زاویهی واماندگی میشود. بیشینهی کاهش ضریب پسا و افزایش ضریب برآ در محدودهی زاویهی واماندگی اتفاق میافتد و با افزایش دما در محدودهای خاص از زاویه و سرعت، عملکرد ایرفویل مقدار اندکی افزایش مییابد اما با توجه به سهولت در انجام نسبت به افزایش ضریب ممنتم جت، بسیار مفید است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
جریان تراکم پذیر دریافت: 1395/8/7 | پذیرش: 1395/9/10 | انتشار: 1395/11/18