دوره 18، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahani M, saremian S. Investigation Effect of Changes Geometry of Impeller on Turbine Mode Performance of the Centrifugal Pump at the Governing Condition of the Urban Water Distribution Network. MME. 2018; 18 (1) :11-19
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-825-fa.html
طحانی مجتبی، صارمیان سلمان. بررسی اثر تغییرات هندسه چرخ متحرک بر عملکرد حالت توربینی پمپ سانتریفیوژ در شرایط حاکم بر شبکه توزیع آب شهری. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (1) :11-19

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-825-fa.html


1- استادیار دانشگاه تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
چکیده:   (733 مشاهده)
با افزایش میزان آلایندگی نیروگاه‌های حرارتی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه، تمایل به استفاده از نیروگاه‌های برق آبی در اندازه‌های کوچک افزایش یافت. در مناطق شهری با اقلیم ناهموار، اختلاف ارتفاع قابل‌توجهی بین تصفیه‌خانه‌ها و محل مصرف وجود دارد که می‌توان این فشار را از طریق نیروگاه‌های فشارشکن به برق تبدیل نمود. با بررسی امکان استفاده از پمپ به عنوان توربین و کاهش هزینه احداث یک نیروگاه برق آبی میکرو، و امکان جایگزینی آن با فشارشکن‌های سنتی خطوط توزیع آب، استفاده از این نیروگاه‌ها گسترش یافته است. لذا در این بررسی پمپ سانتریفیوژ توسط نرم‌افزار سی اف توربو طراحی و جهت تحلیل عددی سه‌بعدی سیال از مدل آشفتگی کا-امگا اس‌اس‌تی با استفاده از نرم‌افزار سی اف ایکس شبیه‌سازی انجام شده است. نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی موجود در حالت پمپی و توربینی مقایسه شده‌اند و تطابق خوبی را نشان دادند. جهت افزایش بازده پمپ توربین (پمپ معکوس) کاهش قطر پره‌های پروانه در دبی‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از کاهش میزان پدیده جدایش در اطراف پره‌ها و سبب افزایش کمیت‌های هیدرولیکی در نزدیکی نقطه عملکردی حالت توربینی بود، اما کاهش قطر در دبی‌های خیلی پایین‌تر از نقطه عملکردی تأثیر چندانی در بهبود بازده نداشت، در نقطه عملکردی کاهش قطر سبب افزایش 85/11 و 65/13 درصدی هد و گشتاور شد و بازده 26/1 درصد بهبود یافت.
متن کامل [PDF 1669 kb]   (634 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید