دوره 18، شماره 2 - ( 2-1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 208-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد/دانشگاه محقق اردبیلی
2- مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3968 مشاهده)
در این تحقیق، رفتار کرنش‌های پیش‌رونده دراتصالات سه‌راهی تحت اثر ممان‌های دینامیکی مورد ارزیابی قرارگرفته است. مدل های سختی سینماتیکی غیرخطی چابوشی و ترکیبی آرمسترانگ- فردریک همراه با قانون سخت شوندگی ایزوتروپیکی جهت بررسی رفتار پلاستیک لوله های سه‌راهی به کاررفته است. با استفاده از روش عددی و مدل سازی سه راهی های مورد نظر، نتایج روش عددی با نتایج تجربی و نتایج عددی آرمسترانگ- فردریک مقایسه شده اند. پارامترهای ثابت مدل سخت شوندگی و داده های تنش- کرنش با استفاده از سیکل های پایدار شده نمونه های تحت آزمون کرنش متقارن به روش تجربی بدست آمده اند. هر دو نتایج عددی و تجربی نشان می دهدکه مقدار حداکثر کرنش تغییرشکل‌های پیش‌رونده در محل اتصال لوله‌های سه‌راهی در جهت محیطی رخ می‌دهد. با بالا رفتن ممان‌های اعمال‌شده، میزان انتقال کرنش های پیش‌رونده نیز بیشتر می‌شود. نتایج نشان می دهد که نرخ کرنش های پیش رونده در ابتدا کم و با افزایش سیکل ها افزایش می‌ یابد. در نمونه BMS1 نتایج عددی با استفاده از مدل سختی سینماتیکی چابوشی در مقایسه با دو مدل سختی آرمسترانگ- فردریک و مدل ترکیبی به نتایج تجربی نزدیک می باشد. در نمونه های BMS2 و BMS3 نتایج حاصل از هر دو مدل سختی شابوشی و ترکیبی در مقایسه با مدل سختی آرمسترانگ – فردریک پیش بینی مناسب و تا حدودی مشابه هم نسبت به نتایج تجربی از خود نشان می دهند. در واقع نرخ انباشتگی کرنش های پیش‌بینی شده توسط مدل آرمسترانگ-فردریک در همه نمونه ها در مقایسه با نتایج تجربی فراتخمین می باشد.
متن کامل [PDF 1470 kb]   (6326 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: الاستیسیته و پلاستیسیته
دریافت: 1396/8/22 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار: 1396/11/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.