دوره 17، شماره 8 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 29-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri H. Effect of Blade Surface Roughness on Performance of a Low-Pressure Steam Turbine Stage. IQBQ. 2017; 17 (8) :29-37
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8677-fa.html
باقری حامد. تاثیر زبری سطح پره روی عملکرد یک مرحله فشار پایین از توربین بخار. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (8) :29-37

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8677-fa.html


گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرضا، ایران
چکیده:   (881 مشاهده)
میزان زبری سطح پره های توربین های بخار به مرور زمان افزایش یافته و این نکته بر عملکرد آن ها تاثیر منفی می گذارد. در این مقاله اثرات زبری سطح روی عملکرد یک مرحله از توربین بخار با جریان دوفازی به ازای فشارهای خروجی مختلف بررسی شده است. بدین منظور یک کد عددی برای شبیه سازی جریان دوفازی غیر تعادلی در هندسه دو بعدی توربین بخار توسعه داده شده است. از روش ترکیبی ای یو اس ام- ون لیر برای محاسبه شارهای غیر لزج، از مدل آشفتگی اس اس تی برای محاسبه لزجت آشفته و از مدل زبری ویلکاکس برای اعمال زبری روی سطح پره توربین استفاده شده است. از نتایج آزمایشگاهی برای اعتبارسنجی این کد عددی استفاده شده است. بر طبق نتایج بدست آمده در این مقاله تاثیر زبری سطح در کاهش بازده مراحل مادون صوت توربین بخار نسبت به مراحل مافوق صوت بیشتر است. به عنوان مثال در جریان مادون صوت به ازای فشار خروجی 24.25 کیلو پاسکال با افزایش میزان زبری سطح از 5 میکرون به 800 میکرون مقدار بازده مرحله به اندازه 15 درصد کاهش می یابد. در حالیکه در جریان مافوق صوت به ازای فشار خروجی 14.55 کیلو پاسکال، با این اندازه افزایش زبری سطح، مقدار بازده مرحله به اندازه 10 درصد کاهش می یابد.
متن کامل [PDF 3349 kb]   (909 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code