دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 15-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazemi M M, Mirzaei M, Pouryoussefi S G. Experimental and Numerical study of Runback ice accretion effects on aerodynamic performance of NACA23012 airfoil. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :7-15
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-873-fa.html
ناظمی محمد مهدی، میرزایی مسعود، پوریوسفی غلامحسین. مطالعه تجربی و عددی اثرات تجمیع یخ بازگشتی بر روی عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل NACA23012. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :7-15

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-873-fa.html


1- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- دانشیار تهران پارس,دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیر
چکیده:   (7211 مشاهده)
در این مقاله، اثرات آیرودینامیکی تجمیع یخ بازگشتی بر روی ایرفویل NACA 23012 بصورت عددی و تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، آزمایشات در عدد رینولدز Re=0.6×〖10〗^6 در محدوده زوایای حمله 0 تا 20 درجه، بر روی ایرفویل‌ یخ‌زده بازگشتی، انجام شد و سپس نتایج آن با نتایج حاصل از ایرفویل بدون یخ مورد مقایسه قرار گرفت. به طور کلی با مطالعه رفتار الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی برای ایرفویل یخ‌زده و مقایسه نتایج آن‌ها با ایرفویل بدون یخ مشخص شد که یخ‌زدگی به دو صورت بر روی عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل تأثیر می‌گذارد. در حالت اول که در زوایای حمله پایین و تا قبل از شروع حالت واماندگی ایرفویل اتفاق می‌افتد، تأثیر یخ‌زدگی موضعی است. در این حالت، تشکیل یخ بر روی ایرفویل، باعث شکل-گیری یک حباب جدایش جریان پشت توده یخ، در سطح بالایی ایرفویل می‌گردد. با شبیه‌سازی میدان جریان به صورت عددی، حباب جدایش تشکیل شده در پشت یخ، مشاهده شد. اما تأثیر اصلی پدیده یخ‌زدگی، به حالت دوم مربوط می‌شود که در زوایای حمله نزدیک به واماندگی و بعد از آن اتفاق می‌افتد. در این حالت، الگوی جریان اطرف ایرفویل و همچنین ضرایب آیرودینامیکی به صورت اساسی و قابل‌توجه تغییر می‌کند. بعلاوه، آشکار شد که یخ بازگشتی باعث می‌شود زاویه واماندگی 2 درجه و ضریب برآی بیشینه حدود 8 درصد کاهش یابد.
متن کامل [PDF 948 kb]   (6610 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1393/10/25 | پذیرش: 1393/12/27 | انتشار: 1394/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.