دوره 15، شماره 9 - ( 9-1394 )                   جلد 15 شماره 9 صفحات 77-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli Dastjerd F, Ghafuoryan M M, Farahat S. Comparison of selection effect environmental optimization and multi-criteria optimizations; energy, economic and environmental in performance of CCHP system. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (9) :69-77
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9220-fa.html
توکلی دستجرد فاطمه، غفوریان محمد مصطفی، فراهت سعید. مقایسه‌ی تاثیر انتخاب بهینه‌سازی زیست‌محیطی و بهینه سازی چند معیاره؛ انرژی، اقتصادی و زیست محیطی بر عملکرد سیستم CCHP. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (9) :69-77

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9220-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد
2- استاد مدعو
3- ریاست دانشکده مهندسی
چکیده:   (5233 مشاهده)
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سیستم تولید همزمان برق، حرارت و برودت(CCHP)، در کاهش انتشار آلاینده‌ها پرداخته شده است. مطالعه موردی، یک هتل 80 اتاقی واقع در شهر زاهدان در نظر گرفته شده و در طراحی سیستم تولید همزمان برای این هتل، از موتور‌گازسوز (با قابلیت عملکرد در بار جزیی) به عنوان محرک اولیه استفاده شده است. در گام اول، فرایند بهینه‌سازی به منظور دست‌یابی به ماکزیمم کاهش انتشارآلاینده‌ها در حالت امکان فروش برق به شبکه انجام شده است. سپس با معرفی تابعی چند معیاره تحت عنوان درصد سود سالیانه نسبی(PRAB) به طراحی سیستم تولید همزمان پرداخته شده و نتایج مربوط به این دو مرحله با هم مقایسه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد سیستم‌های CCHP تاثیر چشمگیری در کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی CO2 CO , و NOx دارند. به طوری‌که در محدوده‌ی گسترده‌ای از ظرفیت‌های نامی موتورگازسوز، درصد کاهش انتشار هر سه آلاینده مثبت بدست می‌آید. از طرفی نتایج نشان می‌دهد که دستیابی به ماکزیمم کاهش انتشار آلاینده‌های نامبرده نیازمند انتخاب محرک‌هایی با ظرفیت‌های 4975E_(nom,max⁡(RNO_x))= ،〖 E〗_(nom,max(RCO))=2875 و 〖 E〗_(nom,max⁡⁡(RCO_2))=1975 کیلووات است. درحالی که با پیاده‌سازی تابع چند معیاره (PRAB)، ظرفیت〖 E〗_(nom,max⁡(PRAB))=2150kW با بیشترین سود و تاثیر بالایی از کاهش انتشار آلاینده‌ها بدست می‌آید. در نهایت با افزایش تعداد محرک اولیه از یکی به دو الی سه محرک، تاثیر تعداد محرک اولیه به عنوان پارامتر طراحی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد، که با افزایش تعداد محرک اولیه سود سالیانه نسبی و کاهش انتشار آلاینده‌ها به ترتیب کاهش و افزایش می‌یابند.
متن کامل [PDF 534 kb]   (5075 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سیستمهای ترکیبی حرارت-قدرت
دریافت: 1394/3/2 | پذیرش: 1394/4/13 | انتشار: 1394/5/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.