دوره 14، شماره 15 - ( ويژه‌نامه سوم 1393 )                   جلد 14 شماره 15 صفحات 74-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali A, Tourandaz B, Chaibakhsh A. Optimal selection of parameters of a hybrid model of vehicle/passenger for prediction of head injury in front crash. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (15) :67-74
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9252-fa.html
جمالی علی، طورانداز بهادر، چایی بخش علی. تعیین بهینه پارامترهای مدل ترکیبی خودرو و سرنشین برای پیش بینی آسیب به سر در تصادف از جلو. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (15) :67-74

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9252-fa.html


1- استادیار دانشگاه گیلان
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (4996 مشاهده)
امروزه ارایه مدلهایی که بتواند رفتار سرنشین را در برخورد پیش بینی کند، مورد توجه بسیاری از محققین قرا گرفته است. در این مقاله یک مدل ترکیبی از خودرو و سرنشین برای پیش بینی شتاب وارده به سر سرنشین در تصادف از جلو ارایه می شود. ابتدا برای مدلسازی خودرو یک مدل جرم توده ای دوازده درجه آزادی در نظر گرفته می شود که بتواند شتاب صندلی در تصادف از جلو را پیش بینی کند. در مدل ارایه شده هر عضو خودرو به صورت یک جرم متمرکز در نظر گرفته شده است که توسط فنر و دمپر به اجزای دیگر متصل شده است. سختی و میرایی فنرها و دمپرهای در نظر گرفته شده در این مدل توسط الگوریتم ژنتیک به گو نه ای تعیین می شوند که خطای بین نمودار شتاب صندلی حاصل از این مدل با نتایج آزمایشگاهی کمینه شود. نتایج آزمایشگاهی استفاده شده برای تعیین پارامترها مدل، مربوط به خودروی هوندا آکورد مدل 2001 در سرعت 48 کیلومتر در ساعت است، که توسط شرکت هوندا ارایه شده است. سپس، از مدل بدست آمده با پارامترهای معلوم برای پیش بینی رفتار خودرو در برخورد با دو سرعت 40 و 56 کیلومتر بر ساعت استفاده شده است که مطابقت بسیار خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارد. در ادامه برای محاسبه شتاب وارده بر سر راننده از یک مدل دینامیک چند عضوی برای سرنشین استفاده شده است. شتاب صندلی ناشی از برخورد که با استفاده از مدل قبلی بدست آمده است به عنوان ورودی این مدل در نظر گرفته شده است
واژه‌های کلیدی: برخورد، خودرو، بهینه سازی، مدلسازی
متن کامل [PDF 691 kb]   (6057 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها
دریافت: 1393/4/9 | پذیرش: 1393/5/11 | انتشار: 1393/7/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.