دوره 16، شماره 3 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 251-262 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najjari M R, Heidari M R. System design thrust vector control via liquid injection within the nozzle and the numerical simulation of the corresponding flow. Modares Mechanical Engineering. 2016; 16 (3) :251-262
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9355-fa.html
نجاری محمدرضا، حیدری محمدرضا. طراحی سیستم کنترل بردار تراست به‌وسیله پاشش مایع داخل نازل و شبیه‌سازی عددی جریان وابسته. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (3) :251-262

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9355-fa.html


1- دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
2- دانشیار و مدیر گروه هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
چکیده:   (2068 مشاهده)
کنترل بردار تراست یکی از روش‌های کنترل موقعیت موشک‌هایی است که به کمک تراست ناشی از خروج گاز حرکت می‌کنند. همه روش‌های کنترل بردار تراست مستقل از نیروهای آیرودینامیکی اتمسفر هستند و تا‌ زمانی که موتور دارای تراست باشد کارایی خود را حفظ می‌کنند. سیستم‌های پاشش ثانویه یکی از چهار روش عمده کنترل بردار تراست می‌باشد. این پژوهش ابتدا به شناسایی اجزاء و طراحی مفهومی کل سیستم و طراحی اولیه منیفولد یک نوع سامانه کنترل بردار تراست به روش پاشش مایع درون نازل می‌پردازد. سپس به نحوه جانمایی اجزاء بر روی نازل و همچنین طراحی دقیق‌تر برخی از اجزاء همچون انژکتور و مخازن این سیستم پرداخته می‌شود. در ادامه به شبیه‌سازی عددی جریان و نیز طراحی و بررسی پاشنده‌ها در سیستم کنترل بردار تراست به روش پاشش مایع درون نازل، پرداخته شده‌است. همچنین طراحی و شبیه‌سازی عددی در دو بخش سیستم پاشش و اثرات پاشش انژکتورها به داخل جریان اصلی مورد تحلیل قرارگرفته و نتایج آن ارائه و اعتبارسنجی گردیده است. از دستاورد این تحقیق می‌توان به‌عنوان الگویی برای طراحی و تحلیل انواع سامانه‌های کنترل بردار تراست به روش پاشش سیال جانبی، بر روی انواع موشک‌ها با نازل‌های متفاوت، استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1203 kb]   (1611 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code