دوره 18، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 45-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimpour E. Experimental determination and numerical implementation of ductile damage parameters of Al 2024-O. Modares Mechanical Engineering. 2018; 18 (2) :45-52
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9569-fa.html
سلیم پور ممان اسماعیل، میرزایی مجید. تعیین تجربی و به‌کارگیری عددی پارامترهای آسیب نرم آلومینیوم2024-O. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (2) :45-52

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9569-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک
2- دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1310 مشاهده)
تعیین پارامترهای آسیب مواد مختلف می‌تواند در تحلیل و ارزیابی گسیختگی ورق‌های نازک فلزی در حین شکل‌دهی بسیار مفید باشد. کمیت آسیب به‌طور عمده به کرنش‌های ایجاد شده در قطعه، وضعیت تنش، مسیر کرنش و نرخ کرنش وابسته است. وضعیت تنش در محل آسیب یک پارامتر مهم و مؤثر است که با استفاده از پارامترهایی نظیر نسبت تنش سه‎محوره، پارامتر اثر نامتغیر سوم تانسور تنش و تنش معادل توصیف می‌گردد. در این مقاله به بررسی رفتار مکانیکی و خواص آسیب نرم آلومینیوم 2024-O پرداخته‎شده است. هدف تعیین رفتار مکانیکی و ارائه رابطه‌ای برای ارتباط کرنش شکست و وضعیت تنش در محل وقوع آسیب است. برای این منظور آزمون‌های تجربی بر روی نمونه‌های صاف و نمونه‌های تخت شیاردار انجام گرفته است. با استفاده از نمونه‎هایی با شیارهای متفاوت نسبت تنش سه محوره‎های مختلفی در محل شیار در نمونه‌ها ایجاد شده و با تعیین کرنش‎های شکست هریک از نمونه‎ها، ثوابت مربوط به آسیب نرم ماده تعیین گردیده است. با استفاده از نتایج آزمون‌های انجام شده، ارتباط کرنش شکست و نسبت تنش سه محوره در رژیم کرنش صفحه‌ای برای آلومینیوم 2024-O ارائه شده است. به منظور ارزیابی روند شبیه‌سازی عددی و کاربرد روابط ارائه شده در شبیه‌سازی‌های عددی پیچیده‌تر، مسئله با استفاده از معیار آسیب نرم در نرم‌افزار آباکوس شبیه‎‎سازی گردیده و نتایج با نتایج آزمون‌های تجربی مقایسه شده است. نتایج شبیه‌سازی‌های عددی و تجربی از همخوانی بسیار خوبی برخوردار است.
متن کامل [PDF 1128 kb]   (688 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک آسیب
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA