RT - Journal Article T1 - Numerical Simulation of the Effect of Fuel Injection Condition on the Diesel and Gasoline Spray Characteristics in a Direct Injection Compression Ignition Engine JF - mdrsjrns YR - 2019 JO - mdrsjrns VO - 19 IS - 4 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-21017-fa.html SP - 901 EP - 910 K1 - Compression Ignition Engine K1 - Fuel Temperature K1 - Injection Pressure K1 - Diesel and Gasoline K1 - Numerical Simulation AB - در این مقاله شبیه‌سازی عددی تزریق سوخت‌های دیزل و بنزین درون یک محفظه حجم ثابت تحت شرایط کاری یک موتور اشتعال تراکمی با نرم‌افزار اپن‌فوم انجام‌ شده است. به‌منظور بررسی امکان استفاده از بنزین به جای دیزل برای افزایش بازده حجمی موتور اشتعال تراکمی و کاهش آلودگی هوا، مشخصات اسپری‌های دیزل و بنزین تحت فشارهای پاشش ۴۰ و ۸۰مگاپاسکال و همچنین دماهای ۲۴۳، ۲۷۳ و ۳۱۳کلوین بررسی شده است. نتایج شبیه‌سازی با داده‌های تجربی حاصل از روش‌های عکس‌برداری سریع، مقایسه شده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که تحت شرایط یکسان، عمق نفوذ بخار هر دو سوخت تقریباً مشابه است. همچنین به‌دلیل فراریت کمتر سوخت دیزل نفوذ مایع آن در فشارهای ۴۰ و ۸۰مگاپاسکال به‌ترتیب به‌میزان ۷ و ۹میلی‌متر بیشتر از بنزین مشاهده شده است و همین ویژگی فراریت بیشتر بنزین برای اطمینان از زمان کافی برای تشکیل مخلوط یکنواخت سوخت و هوا در موتورهای اشتعال تراکمی استفاده می‌شود. علاوه بر این کاهش دمای سوخت از ۳۱۳ به ۲۴۳کلوین موجب افزایش نفوذ مایع بنزین و دیزل به‌ترتیب به میزان ۱۲ و ۱۰میلی‌متر و کاهش نرخ تبخیر شده است که موجب تشکیل مخلوطی غیریکنواخت می‌شود و در نتیجه باعث افزایش هیدروکربن‌های سوخته‌نشده و آلایندگی می‌شود. LA eng UL http://mme.modares.ac.ir/article-15-21017-fa.html M3 ER -