TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://mme.modares.ac.ir/article-15-5721-fa.html 4100 - http://mme.modares.ac.ir/article-15-5721-fa. SO - mdrsjrns 1 AB  - در این تحقیق ضمن بررسی عیوب سطحی میلگردهای نورد گرم شده فولاد کم آلیاژ 41Cr4، تاثیر عوامل مکانیکی و متالورژیکی بر گستره ترکهای حاصل از نورد گرم مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین عوامل مکانیکی شامل هندسه گذرگاه، اندازه و تعداد کالیبرها، اصطکاک و زاویه گاز و سایش غلتکها و ... و پارامترهای متالورژیکی مانند دمای پیش گرم، زمان و سرعت سرد کردن، میزان تغییر شکل در هر پاس، زمان بین دو پاس و به طور کلی پارامترهای عملیاتی ترمومکانیکی در مراحل نورد اولیه، نورد میانی و نورد نهایی مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. با طراحی آزمایشهای لازم، تاثیر هر یک از پارامترها مشخص گردید. سپس با تغییر در طراحی گذرگاه نورد اصلاح تعداد کالیبرها و شرایط گازگیری از گستره ترکهای گرم کاسته شده، با طراحی عملیات ترمومکانیکی مناسب شرایط بهینه برای دستیابی به ساختار متالورژیکی و خواص مکانیکی مورد نظر و حذف ترکهای سطحی به دست آمد. برای بررسیهای لازم از آزمایشهای سختی سنجی، متالوگرافی و ... آزمونهای کشش و ضربه استفاده شد و نتایج به دست آمده بر مبنای نظریه های موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، رابطه بین ریزساختار و خواص مکانیکی تحت شرایط مختلف تعیین گردید. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mdrsjrns PG - 1 PT - YR - 2001