%0 Journal Article %A Zakizadeh, A.M. %A Hamzeloo, S.R. %A Refahi Oskouei, A. %T Estimating the Residual Strength of Polyurethane Foam Core Sandwich Panels with Fiber Glass- Polyester Skin Using Acoustic Emission %J Modares Mechanical Engineering %V 19 %N 3 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-18550-fa.html %R %D 2019 %K Acoustic Emission, Sandwich Panel Composite, Remaining Strength, Pre-damage Impact, Bending, %X امروزه کاربرد کامپوزیت‌های پایه پلیمری و ساندویچ پانل‌ها به‌علت وزن پایین‌تر و خواص مکانیکی بهتر نسبت به فلزات در صنایع مختلفی مانند خودروسازی و صنایع دریایی رو به افزایش است. تشخیص شروع شکست و بررسی مکانیزم شکست در کامپوزیت‌ها و به‌خصوص ساندویچ پانل‌ها از موارد به‌روز تحقیق است. در این پژوهش از روش آزمون غیرمخرب آکوستیک امیشن برای تخمین استحکام باقی‌مانده‌ ساندویچ پانل کامپوزیتی پلی‌استر/الیاف شیشه با فوم پلی‌اورتان با سه نوع لایه‌چینی مختلف استفاده شده‌ است. نمونه‌های ساندویچی تحت ضربه سرعت‌پایین در سه سطح انرژی مختلف قرار گرفته و سپس با استفاده از آزمون خمش سه‌نقطه‌ای استحکام خمشی آنها با بهره‌گیری از آکوستیک امیشن مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است. با تحلیل همزمان داده‌های آکوستیک و نمودارهای نیرو- جابه‌جایی در آزمون خمش و ارتباط آنها، تخمین استحکام باقی‌مانده‌ای از ساندویچ پانل‌هایی که از ضربات با انرژی‌های مختلف دچار پیش‌آسیب شده‌اند، به‌ دست آمده ‌است. بدین منظور از انرژی انباشته آکوستیک حین خمش و تابع سنتری به‌دست‌آمده از نمودارهای نیرو- جابه‌جایی استفاده شده و با مقایسه با نمونه سالم و بدون پیش‌عیب صحه‌گذاری شده است. بررسی نتایج تجربی آزمون خمش ارتباط دقیق مابین داده‌های تابع سنتری به‌عنوان شاخص جدید استحکام باقی‌مانده و انرژی انباشته داده‌های آکوستیک که حاوی اثرات مکانیزم‌های مختلف شکست است را نشان ‌داد. در مقایسه با نمونه با لایه چینی ترکیبی عمود بر هم ۹۰درجه و زاویه‌دار ۴۵درجه با حداکثر پیش‌ضربه ۶۰ژول نسبت به نمونه بدون پیش‌آسیب، بیشترین اُفت استحکام معادل با ۲۷% را نشان‌ داد. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-18550-fa.pdf %P 587-596 %& 587 %! Estimating the Residual Strength of Sandwich Pannels %9 %L A-10-16349-1 %+ Manufacturing Department, Mechanical Engineering Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran %G eng %@ 1027-5940 %[ 2019