%0 Journal Article %A Mousazadeh, M. %A Jahani, K. %A Samadani Aghdam, S.S. %T Experimental Study of the Effects of Iron Particles Size on Damping Force and Energy Dissipation of a Double-Ended Magnetorheological Damper %J Modares Mechanical Engineering %V 19 %N 9 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-23816-fa.html %R %D 2019 %K Magnetorheological Fluids, Magnetorheological Double-Ended Damper, Iron Particle Size, Amplitude Damping Force, Energy Dissipation Capacity, %X هدف این مقاله، بررسی تجربی تأثیر اندازه ذرات پودر آهن کربونیل به‌عنوان ذرات مغناطیس‌شونده سیال مگنتورئولوژیک در نیروی میرایی و ظرفیت انرژی اتلافی دمپر مگنتورئولوژیکال دوسرمتحرک است. با وجود اینکه مطالعات بسیاری به بررسی تأثیر اندازه ذرات پودر آهن در خواص رئولوژیک، میزان ته‌نشینی، پایداری و چگالی میدان مغناطیسی سیال مگنتورئولوژیک پرداخته‌اند، ولی تأثیر اندازه ذرات کروی‌شکل آهن کربونیل روی دامنه ماکزیمم نیروی میرایی و ظرفیت اتلاف انرژی دمپر دوسرمتحرک تاکنون در ادبیات فن گزارش نشده است. به‌دلیل اهمیت بالای خواص رئولوژیک سیال مگنتورئولوژیک و اندازه ذرات مغناطیس‌شونده سیال در میرایی دمپر، در این مقاله دو نوع سیال با درصد حجمی یکسان ۳۵% از ذرات کروی‌شکل پودر آهن کربونیل با قطرهای ۴۰ و ۶۳میکرومتر ساخته شد و در دمپر دوسرمتحرک با سه کویل الکتریکی در فرکانس‌های مختلف و دامنه ۱۵میلی‌متر برای جریان‌های مختلف امتحان شد. با ترسیم منحنی‌های نیرو- جابجایی و نیرو- زمان، اثر نوع سیال بر نیروی میرایی و ظرفیت اتلاف انرژی در جریان‌های مختلف مورد آنالیز قرار گرفت. نتایج نشان داد که دامنه ماکزیمم نیروی میرایی دمپر با جریان الکتریکی و فرکانس تحریک، روندی افزایشی دارد. همچنین مقدار این نیرو برای سیال با اندازه ذرات ۶۳میکرومتر در حضور میدان مغناطیسی، با اختلاف کمی بزرگتر از سیال با ذرات ۴۰میکرومتر است که می‌توان گفت قطر ذرات پودر آهن، تأثیر چشم‌گیری در دامنه ماکزیمم نیرو ندارد. ولی ظرفیت اتلاف انرژی دمپر برای سیال با ذرات ۴۰میکرومتر در تمام جریان‌ها و فرکانس‌ها مقادیر بیشتری از سیال با ذرات ۶۳میکرومتر دارد. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-23816-fa.pdf %P 2129-2138 %& 2129 %! Effects of Iron particles Size on damping force of MR damper %9 %L A-10-27270-1 %+ Mechanical Engineering Department, Mechanical Engineering Faculty, University of Tabriz, Tabriz, Iran %G eng %@ 1027-5940 %[ 2019