TY - JOUR T1 - Effects of the Disk Flexibility on the Flutter and Aeroelastic Response of Mistuned Bladed Disks TT - بررسی اثر انعطاف‌پذیری دیسک بر فلاتر و پاسخ آیروالاستیک دیسک‌پره در حضور نامیزانی در فرکانس و نیروی تحریک JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 19 IS - 8 UR - http://mme.modares.ac.ir/article-15-21352-fa.html Y1 - 2019 SP - 1907 EP - 1916 KW - Flutter KW - Bladed Disk KW - Mistuning KW - Aeroelastic Response KW - Traveling Wave Modes N2 - در این مقاله فلاتر و پاسخ آیروالاستیک سازه دیسک‌پره در حضور نامیزانی و تحت تحریک مرتبه موتور، با هدف بررسی اثر خواص سازه‌ای دیسک و تدوین روش تحلیل کارآی مساله مورد مطالعه قرار گرفته است. برای مدل‌سازی اندرکنش سازه و سیال از نظریه جریان دوبُعدی تراکم‌ناپذیر وایتهد و برای مدل‌سازی سازه نیز از مدل چهاردرجه آزادی جرم و فنر شامل خمش و پیچش در مقطع فرضی پره و خمش و پیچش در دیسک استفاده شد که قادر به احتساب اثر وابستگی سازه‌ای حرکت قطاع‌های مجاور و همچنین انعطاف‌پذیری دیسک خواهد بود. برای حل از شکل مودهای موج متحرک سازه دیسک‌پره بدون نامیزانی برای بسط پاسخ سیستم نامیزان استفاده شد که به‌علت نیاز به محاسبه نیروهای آیرودینامیک به‌طور جداگانه برای هر مود موج متحرک، روش مناسبی برای تحلیل آیروالاستیک است. در نهایت از حل به‌دست‌آمده برای تعیین اثر انعطاف‌پذیری دیسک روی ناپایداری، تغییرات فرکانس‌های طبیعی مودهای پیچشی و خمشی با تعداد گره‌های قطری و همچنین میزان افزایش دامنه ارتعاش تحت اثر نامیزانی استفاده شد. همچنین اثر دو نوع نامیزانی شامل نامیزانی در فرکانس پیچشی پره‌ها و نامیزانی در تحریک مرتبه موتور مورد توجه قرار گرفت. مطالعات پارامتریک، امکان وقوع تغییرات قابل توجه در رفتار ارتعاشی و رفتار آیروالاستیک سیستم را در حضور نامیزانی برای دیسک با سفتی خمشی پایین نشان می‌داد، به‌طوری که به‌ازای مقدار خاصی از فرکانس طبیعی دیسک پاسخ بیشینه سیستم در حالت نامیزان نسبت به حالت میزان تا حدود ۸برابر افزایش می‌یافت. M3 ER -